De Alfa Romeo Mito, bouwjaar 2008-2018, heeft een aantal zwakke punten en bekende problemen welke we hier allemaal zullen beschrijven. Mocht je een Alfa Romeo MiTo willen kopen, dan weet je vooraf waar je op moet letten of rekening mee moet houden.
Inhoudsopgave
- 1 1. Bevroren dynamo bij 2008, 2009, en 2010
- 2 2. Zwakke lak bij rode Alfa MiTo modellen
- 3 3. Versnellingsbaklagers slijten snel
- 4 4. Moeilijk schakelende versnellingsbak
- 5 5. Achter schokbrekers vervangen is een dure klus
- 6 6. MultiAir storing bekend probleem
- 7 7. Zwakke distributieketting MiTo 1.3 JTDm
- 8 8. Problemen met de TCT transmissie bijzonder kostbaar
1. Bevroren dynamo bij 2008, 2009, en 2010
Bij de Alfa Romeo MiTo van bouwjaar 2008, 2009, en begin 2010 kan het voorkomen dat de dynamo vastvriest. Bij vrieskou en regenachtig of vochtig weer kan het vocht rondom de dynamo bevriezen waardoor de dynamo vast gaat zitten. Dit probleem zal je opmerken bij het starten van de motor. De motor zal veel herrie gaan maken en de aandrijfriem van de dyanmo kan tevens verbranden en kapot gaan. Dit euvel is opgelost bij modellen die na februari 2010 van de band af zijn gerold.
2. Zwakke lak bij rode Alfa MiTo modellen
Bij de rode Alfa MiTo modellen, en dan met name de Alfa Red en de Rossa Alfa hebben een zwakke lak. Bij steenslag ontstaan er vrij snel witte plekken die de onderlaag laten zien, of in een slechter geval beginnen daar de eerste roestpuntjes. De modellen na 2010 hebben een betere lak waardoor dit probleem iets minder is geworden.
3. Versnellingsbaklagers slijten snel
Bij de Alfa MiTo van de bouwjaren 2008, 2009, 2010, 2011, en 2012 kunnen de versnellingsbaklagers (met name de 6-bak) erg snel slijten bij de M32 versnellingsbak. De 5de en 6de versnelling zullen meer lawaai gaan maken. Blijf hier beslist niet mee doorrijden want de schade kan aanzienlijk worden! Wanneer de lagers loskomen kunnen ze zelfs een gat slaan in de versnellingsbak.
De M20 versnellingsbak vertoont in principe dezelfde problemen als de M32 bak. De M32 zit bijvoorbeeld in de 1.4 TB MiTo en de 1.6 JTDm. De M20 vernsellingsbak kom je tegen bij de 1.3 JTDm.
4. Moeilijk schakelende versnellingsbak
Er is ook nog de C635 versnellingsbak naast de M32 en M20 zoals hierboven beschreven. De C635 versnellingsbak pas na 2010 geplaatst in gebruik is genomen. Deze komt voor bij de 1.4 TB Multiair en de 1.6 JTDm.
De bekende problemen van deze versnellingsbak bij de Alfo Romeo MiTo is dat er problemen zijn met de 1e en 2e versnelling. Een knarsend en bonkend geluid is veel voorkomend. Mocht dit het geval zijn dan moeten de synchronisatie vervangen worden welke snel een 1000,- euro kosten.
Sommige mensen hebben dit op kunnen lossen door 75W versnellingsbak olie te gebruiken. Of het probleem hier voor lange tijd mee weg blijft is onbekend.
5. Achter schokbrekers vervangen is een dure klus
De Alfa Romeo MiTo Cloverleaf is uitgerust met actieve vering om het rijgedrag te verbeteren. Active Suspension wordt dit ook wel genoemd. Mocht dit kapot gaan dan moet je de portemonnee flink opentrekken. Per schokbreker ben je ongeveer 700 euro kwijt. Wordt is het advies om er 2 tegelijk te laten vervangen.
6. MultiAir storing bekend probleem
Laat beslist iedere 12.000 kilometer of ieder jaar de olie verversen MET DE JUISTE OLIE om de kans op een MultiAir storing te verkleinen. De onderhoudsvoorschriften geven 20.000 km aan maar in praktijk leidt dat tot problemen. Verkeerde olie kan een probleem veroorzaken.
Enkele bekende problemen van een MultiAir storing zijn:
- Na een koude start onregelmatig stationair lopen
- Motor die een vreemd geluid maakt
- Motor die afslaat zodra je hem gaat belasten
- Controlelampje (oranje) in het dashboard die gaat branden (motor management)
- Mogelijk een lichte stijging in het brandstofverbruik
De MultiAir laten vervangen kost meer dan 1000,- euro.
7. Zwakke distributieketting MiTo 1.3 JTDm
De Alfo Romeo MiTo 1.3 JTDm heeft een distributieketting die qua afmeting niet veel verschilt met de ketting van een fiets. De normale levensduur zou rond de 240.000 kilometer liggen, maar dat haalt de ketting niet. Een van de meest voorkomende problemen is dat de ketting oprekt en slijt wat niet alleen een rammelend motorgeluid kan opleveren, maar de ketting kan ook breken. Wanneer de ketting breekt dan ontstaat er motorschade. Meestal beschadigen de kleppen en zuigers. Klinkt het motorgeluid niet goed, laat dit dan z.s.m nakijken.
Bij veel MiTo’s gaat de ketting slechts 120.000 km mee. Het vervangen van de distributieketting kan richting de 800 euro gaan.
8. Problemen met de TCT transmissie bijzonder kostbaar
De TCT versnellingsbak met dubbele koppeling is geen goedkope jongen wanneer daar iets aan scheelt. Mocht je een MiTo willen kopen die deze versnellingsbak aan boord heeft, let dan op de volgende punten want dit zijn typische problemen die wijzen op een kapotte TCT versnellingsbak.
- Transmissie lampje in het dashboard die brandt
- Rammelend of knarsend geluid bij het schakelen
- Het gevoel dat de koppeling doorslipt
- Hem moeilijk in de versnelling krijgt
- Wanneer je trillingen ervaart bij het optrekken
- Wanneer hij uit de versnelling schiet
Ben je zelf nog een zwak punt tegengekomen van de Alfa MiTo? Laat het dan hieronder weten in een reactie!
9. Achterste remschijven (170pk versie) binnen 3 jaar stuk door te weinig aanspreken. Al een keer vervangen à 2000 euro. Garantie? Haha. Advies: even wegrijden met handrem aangetrokken. Hoe hiermee om te gaan had in het instruktie-boekje moeten staan. Had fabrikant niet moeten voorzien in een remdrukverdeler-knopje?
10. Schokdemperlager aan bestuurderskant.
Bovenste schokdemperlager aan bestuurderskant gaat roesten en dus stuk. (Grande Punto’s hebben dit probleem ook). In de motorruimte wordt de holte boven de linkerdemper niet beschermd tegen condens. Deze dringt door in het lager en kan op termijn roest veroorzaken. Stuk: een klonkgeluid als je het stuur beweegt. Ik heb een plastic dekseltje van een pindakaaspotje gebruikt om de holte af te dekken. Fabrikant?
Garantie? Haha.
11. Raammechanismes hebben een zwaar leven.
Raammechanisme van vooral instapzijde heeft een zwaar leven, iedere keer het zware raam verplaatsen als je in en uitstapt. Een vastgevroren ruit helpt ook niet echt. Stuk gegaan. Volgens mij door vervuiling (fijnstof?) en rekken van de staalkabels. Net zoals bij een fiets. Rekt die teveel uit dan gaat hij stuiken in de omhullende kabel, de boel loopt vast, de kabel gaat rafelen, opkrullen. Vervangen van gehele mechanisme.
Knerpend geluid van de ruit? Reserveer alvast 700 Euro. Garantie? Wederom haha.
Een hele fijne auto. Reserveer wel bij aanschaf 50% van de nieuwprijs voor toekomstige reparaties door de dealer.
Dat ie uit productie is genomen snap ik wel.