De Opel Corsa D is gebouwd in de periode tussen 2006-2015) en behoort tot de 4de generatie Corsa.
Het voordeel van de Opel Corsa D 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, is dat de meeste modellen een distributieketting hebben en geen distributieriem. Normaliter hoef je die dus niet om de zoveel jaar of kilometers te vervangen. En de Corsa is een leuke auto om te zien. Maar wat voor alle auto’s geldt is dat er ook bekende problemen en zwakke punten bij de Opel Corsa D bekend zijn, en die lees je hieronder.
Inhoudsopgave
- 1 1. Distriburiem tijdig vervangen bij 1.7 CDTI
- 2 2. Zwakke distributieketting
- 3 3. Roest onder de motorkap
- 4 4. Motor gaat in noodloop
- 5 5. Elektronische storingen
- 6 6. Vocht in de regelunit die voor storingen zorgt
- 7 7. Sleutel wil niet meer uit het deurslot
- 8 8. Diesel die onder het rijden afslaat
- 9 9. Probleem met de EGR klep
- 10 10. Easytronic versnellingsbak slijtage gevoelig
- 11 Corsa Facelifts in 2010 en 2012
- 12 Aankoopadvies Opel Corsa D
1. Distriburiem tijdig vervangen bij 1.7 CDTI
Alle Corsa D modellen hebben een distributieketting op de 1.7 CDTI (diesel) na. De riem gaat een beperkt aantal kilometers mee. Deze moet je in het oog houden. Dat wil zeggen dat je hem op tijd moet vervangen. Dit is om de 8 jaar of om de 120.000 km. Vergeet je dit te doen dan kan de riem breken met flinke motorschade tot gevolg.
2. Zwakke distributieketting
De distributieketting van de Opel Corsa D is een zwak punt en kan voor flinke problemen zorgen. Wanneer de ketting een ratelend of rammelend geluid begint te maken dan weet je dat de distributieketting vervangen moet worden. Normaal zou deze een autoleven mee moeten gaan, maar er zijn meerdere verhalen bekend dat deze al bij 80.000 km aan vervanging toe is.
3. Roest onder de motorkap
Roest op en aan de motorkap is ook een probleem dat vaker bij de Opel Corsa D voorkomt, ook bij de facelift modellen. Een van de eerste plekken waar roest ontstaat is aan de onderkant van de motorkap aan de voorrand. Als je de motorkap opent dan zie je dit vrijwel meteen zitten. Hier kun je op zich weinig aan doen behalve de roestplekken zo snel mogelijk behandelen. Het alternatief is een nieuwe motorkap.
4. Motor gaat in noodloop
Er zijn meerdere mensen die het probleem hebben ervaren dat de motor in noodloop gaat. Met uitleesapparatuur komt dan P2138 in beeld welke vertelt dat de gasklep en/of gaspedaal sensor een foutmelding geeft. Met name de gaspedaal-stand-sensor zorgt voor veel problemen.
Noodloop wil zeggen dat de auto vaak slecht optrekt, slecht stationair draait, of dat de motor een stuk minder vermogen heeft. Meestal komt er een lampje in beeld (motor management)
5. Elektronische storingen
Er zijn verschillende elektronische storingen bekende welke vaak te maken hebben met een slecht massacontact.
6. Vocht in de regelunit die voor storingen zorgt
Een bekend probleem bij de Corsa D is dat er vocht in de elektronische regelunit kan komen waar de motor kan afslaan, de ruitenwissers vanzelf op en neer gaan.
7. Sleutel wil niet meer uit het deurslot
Wie geen gebruik maakt van de centrale deurvergrendeling maar de sleutel in het deurslot steekt kan wel eens tegen het probleem aanlopen dat de sleutel er wel in wilt, maar er niet meer uit wilt. In de meeste gevallen moet dan het slot vervangen worden.
8. Diesel die onder het rijden afslaat
Corsa D diesels kunnen afslaan onder het rijden en dat is vaak een gevolg van een losse massadraad aan de cilinderkop.
9. Probleem met de EGR klep
Met name de 1.3 diesel heeft bovengemiddelde problemen met de EGR klep. Deze zorgt voor een inwendige vervuiling van de motor waardoor er allerlei problemen kunnen ontstaan. Laat daarom de EGR regelmatig nakijken.
10. Easytronic versnellingsbak slijtage gevoelig
De automatische ‘Easytronic’ versnellingsbak is behoorlijk slijtage gevoelig. Zeker bij een hogere kilometerstand is dit beslist een aandachtspunt.
Corsa Facelifts in 2010 en 2012
De Opel Corsa D modellen hebben in 2010 en 2012 een facelift gekregen waarbij het uiterlijk iets is aangepast. In 2014 is de Corsa E op de markt gekomen.
Links op de foto zie je het model uit 2009 en rechts op de foto het model van 2011. De voorbumper, de grille, en de koplampen zijn bij de facelift aangepast.
Aankoopadvies Opel Corsa D
De 1.0 liter motor heeft 3 cilinders maar heeft weinig vermogen. Blijf je in de stad dan zal dat niet direct een probleem vormen, maar wil je ermee de snelweg op dan kun je beter een 1.2 of 1.4 liter motor kopen.
Maak bij het kopen van een Opel Corsa D een uitgebreide proefrit en test alles wat er op en aan de auto zit. Maak niet alleen een proefrit binnen de stad maar ga ook de snelweg op.
Een pleuris motor die 13 cdti vooral de distributie ketting 2 motoren in 2 jaar naar de klote gedraaid nooit meer een corsa.
Ik heb een nieuwe ketting laten zetten en hij loopt niet meer goed
Is de motor van tijd af, onjuiste montage van de ketting?
ik heb een probleem als ik net de motor start en weg ga rijden en dan de richtingaanwijzer aan doe naar recht en als ik de bocht om ben gaat die niet vanzelf uit en als ik dan later boven de 90 op de teller ga rijden gaat ook de abs lampje branden, maar soms is het ook dat ik weg rij dat dan niet de richting aanwijzer blijft hangen en dan gaat het abs lampje ook niet branden maar heeft de richtingaanwijzer ook iets met de abs lampje te maken want vind het wel vreemd
en soms heb ik ook als ik weg wil rijden gaat de moter heel hard trillen wat kan dat zijn
het is een opel corsa D 1,0 van 2009
Het is niet voor de hand liggend dat deze 2 met elkaar iets te maken hebben.
In eerste instantie klinkt het probleem met de richtingaanwijzer meer iets als een defecte schakelaar.
Wat het ABS lampje betreft is een defecte sensor meest voor de hand liggend.
En wat het trillen betreft zou ik hem als het eerst eens uitlezen. Als het iets te maken heeft met het brandstofinjectiesysteem of de ontsteking, dan zie je dat in de foutcode wel terug. Bij het uitlezen kan ook de ABS sensor naar voren komen. Dan is dat meteen bevestigd.
Heb een eclectisch probleem bij mijn corsa d uit 2012. Mijn aanjager werkt niet, dus zekering gecheckt, die was ok, daarna motor uitgebroken en getest, die werkte ook, weerstand ook ok. Verder gezocht en geen stroom op kabel en ook niet op de zekeringspunten. Dimlichten, achteruitverwarming en mistlampen werken ook niet en ook daar zekeringen ok maar geen stroom op zekeringpunten. Graag hulp waar ik verder mee aan de slag kan aub ?
Je zou nog naar een paar dingen kunnen kijken:
1) Controleer de massaverbindingen: Zorg ervoor dat alle massaverbindingen van de auto schoon, vast en vrij van corrosie zijn. Slechte massaverbindingen kunnen leiden tot diverse elektrische storingen.
Je kunt dit ook eventueel meten. Meet met de multimeter de massa en op de zekering zelf, bijvoorbeeld van de aanjager. 1) Meet je daar 12v als de aanjager uitstaat, en 2) meet je daar 12v of een spanning die helemaal inzakt? Want als dat het geval is, dan heb je een slecht massacontact.
2) Controleer het contactslot: Het contactslot is cruciaal voor het leveren van stroom aan veel systemen in je auto. Soms kan een defect in het contactslot ervoor zorgen dat sommige circuits geen stroom krijgen.
3) Controleer de hoofdzekeringen en -relais: In de zekeringkast van je auto zijn hoofdzekeringen en relais die verantwoordelijk zijn voor de stroomvoorziening naar de rest van de auto.
Bedankt voor.je reactie op mijn vraag. Sorry voor mijn laat antwoord, maar ondertussen heb ik ook andere problemen derbij gekregen. Start maar blijft niet draaien en valt bij gas geven onmiddellijk stil . Ventilator van radiator draait van int begin mee. 2 koelvloeistof sensoren vervangen en de bobijn en geen resultaat.
Mvg.
Uitlezen zou de eerste stap zijn. Daarop kun je niet alleen foutcodes aflezen maar ook de motortemperatuur e.d.
Wat de radiator ventilator betreft:
(Radiatorventilator Draait Continu)
Temperatuursensor: Hoewel je de koelvloeistofsensoren al hebt vervangen, kan het zijn dat er een probleem is met de bedrading of de connectoren van deze sensoren. Controleer deze grondig.
Thermostaat: Controleer of de thermostaat correct functioneert. Een defecte thermostaat kan ervoor zorgen dat de motor denkt dat hij te warm is, waardoor de ventilator continu draait.
Motor Start maar Blijft Niet Draaien:
Dit kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld:
Luchtmassameter: Een defecte luchtmassameter kan ervoor zorgen dat de motor niet goed draait. Probeer deze te controleren of te vervangen.
Brandstofpomp: Controleer de brandstofpomp en zorg ervoor dat deze voldoende brandstof levert aan de motor.
Brandstoffilter: Een verstopt brandstoffilter kan ook dit soort problemen veroorzaken.
Maar gezien je ook andere elektrische problemen hebt zou het ook in de richting van de bedrading (o.a. massa) gezocht kunnen worden.
Bedankt voor je reactie. Heb motor terug in orde gekregen. Zat nog een water tempsensor op het motorblok die blijkbaar foute info gaf aan de ecu waardoor de ventilator bleef koelen en de motor de verkeerde mengeling kreeg bij koude start. Het elektronisch probleem met de dimlichten, mistlampen en de verwarming ga ik nu aanpakken. Verdere suggesties van ervaring met dit probleem zijn uiteraard altijd welkom.
Mvg.
Heb een corsa d 1.2 16v van 2007. las ik start draait het als een klok. maar als ik gas geef begint het te knetteren alsof iets kapot ging. ik heb nieuwe koppakking, klepcilinders, ketting met glijders nieuwe olie en bougies gedaan. wat kan het zijn? Kan mij daar eimant mee helpen? MVG: Kennet
Het zou kunnen zijn dat hij niet op tijd staat. De distributie is namelijk los geweest. Met uitlezen zou je mogelijk ook meer informatie boven water kunnen krijgen.
Goedmiddag,
Hier ook een probleem met een Corsa van 2014. Start soepel maar na een aantal kilometer gaat de auto schokken en er branden dan kort 3 lampjes. Accu lampje brandt rood, motormanagement oranje en een lampje met een moersleutel ook oranje. Na uitlezen geen melding. Nu al bij de 2e garage en ze kunnen niks vinden. Nu denken ze aan de ECU of zekeringkast. Iemand een idee?
Als je bij uitlezen niets te zien krijgt, dan wordt het meer zoekwerk.
ECU klinkt heel aannemelijk. Wat je zou kunnen proberen is de stekker eens loshalen van de ecu en kijken of de contactpunten er ok uitzien en niet zijn aangetast door bijv corrosie.
Heb je de auto al lang in bezit?