Alles over autobanden, praktische info en termen

Er zijn veel termen die in de autobanden wereld gebruikt worden zoals balanceren, uitlijnen, tubeless, velgrand bescherming en Run-Flat. Op deze pagina leggen we deze termen uit, en geven we nog meer informatie die met de autoband te maken hebben.

Inhoudsopgave:


Wat is uitlijnen

wiel band uitlijnen

Wanneer het stuur recht staat, dan moeten de wielen ook recht staan. Bij uitlijnen worden alle wielen uitgelijnd zodat ze ook recht (in lijn) komen te staan met de auto. Wanneer de wielen niet recht, dus scheef onder de auto staan, dan kunnen banden op een vreemde manier gaan slijten. Het kan zelfs voor een verhoogde slijtage zorgen of ervoor zorgen dat de auto naar links of naar rechts trekt.

Om uit te sluiten dat het naar links of rechts trekken iets met de bandenspanning te maken heeft, kun je het beste de banden eerst gelijkmatig oppompen. Bij uitlijnen wordt de auto op de brug gezet en wordt de auto op steunpilaren geplaatst zodat de wielen los komen. Met behulp van speciale apparatuur wordt gemeten hoe de stand van de wielen is, en met gereedschap wordt dit gecorrigeerd.

 

Wat kost uitlijnen

Veel mensen stellen de vraag: “Wat kost uitlijnen?”. De prijs verschilt per garage. Gemiddeld kost dit 80 euro en het afstellen duurt ongeveer 30 minuten. Achteraf krijg je een rapport mee waarin alle correcties zijn af te lezen.

AutoAuto

Band laten balanceren

band laten balanceren

Balanceren of uitbalanceren wil zeggen dat het onbalans uit het wiel wordt gehaald. Iedere velg bevat gewichtjes (loodjes) om de onbalans te corrigeren. Wanneer je een band laat vervangen dan wordt deze altijd uitgebalanceerd en worden en loodjes aangebracht, verwijderd, of verplaatst.

 

Hoe weet je of je wielen gebalanceerd moeten worden?

Wanneer de auto en/of het stuur bij een bepaalde snelheid begint te trillen, dan ligt dit vaak aan de wielen. Het kan zijn dat je een loodje mist of dat er een slag in het wiel is ontstaan doordat je een keer een stoeprand hebt geraakt. Wanneer je stuur gaat trillen wanneer je de rem intrapt, dan zijn meestal de remschijven krom.

 

Wat kost een band balanceren

Wanneer je een band laat vervangen dan zitten de kosten voor het balanceren bij de prijs inbegrepen. Wanneer je langs de garage gaat om je wielen te laten controleren en laat uitbalanceren, dan rekent de garage vaak het gebruikelijke uurloon voor de tijd die ze daaraan kwijt zijn. Meestal ben je niet meer dan een 20 minuten kwijt en wordt er een half uur aan kosten in rekening gebracht wat ongeveer 35,- euro kost.


Banden laten vullen met stikstof

autoband vullen stikstof

Veel garages promoten stikstof vulling. Wanneer je zelf je autobanden zou oppompen bij een tankstation, dan gaat daar normale lucht in. Bij garages kun je vaak kiezen voor normale lucht of voor stikstof.

Het nadeel van normale lucht is dat dit uitzet wanneer het warm is en krimpt wanneer het koud is. Het reageert dus op temperatuur. Bij warm weer zouden de banden harder zijn dan bij koud weer, wat resulteert in harde of zachte banden, afhankelijk van de buitentemperatuur.

Stikstof reageert niet op de omgevingstemperatuur waardoor de banden altijd even hard zijn. Daarnaast kan een autoband die gevuld is met normale lucht na verloop van tijd wat zachter worden omdat de lucht via kleine kiertjes heel langzaam kan ontsnappen. Bij stikstof gebeurt dit niet en blijven je banden bovendien langer vol. Het gevolg is dat de banden minder snel slijten omdat ze te zacht worden, en daarmee verdien je de extra kosten voor stikstof vulling vrij snel terug.

 

Wat kost stikstof vulling

Wat kost stikstof vulling per band? +/- 2,50 euro.

  • Kenmerken lucht: bandenspanning wordt lager bij koud weer + bandenspanning zakt heel langzaam met de tijd
  • Kenmerken stikstof: bandenspanning is altijd constant, ook op langer termijn

Wanneer is een autoband versleten

versleten band herkennen

Wettelijk gezien is een autoband versleten wanneer er minder dan 1,6 mm profiel aanwezig is. Er wordt op verschillende plekken gemeten en de plek die het minste profieldiepte aangeeft wordt aangehouden.

Maar… een autoband is ook versleten wanneer je aan de zijkant scheurtjes ziet zitten. Dit komt vaak door ouderdom, of te lang doorrijden met een te lage bandenspanning.

Een band dient ook vervangen te worden wanneer er een hap uit de zijkant (wang) is of wanneer er een bult of bobbel opzit. Zie je nylondraden dan moet je zeker niet door blijven rijden wat dan is het rubber compleet afgesleten en kun je een klapband krijgen.

Wat kosten autobanden

De kosten van een autoband verschillen per merk en per type (afmeting). Veel verkochte types zoals de 205/55/16 zijn vaak goedkoper dan minder populaire maten. Kleine banden zijn over het algemeen goedkoper dan grote banden omdat bij grote banden meer rubber nodig is om ze te maken. A-merken zijn duurder dan B-merken.

A-merken zijn bijvoorbeeld Michelin, Continental, en Pirelli.
B-merken zijn bijvoorbeeld BF Goodrich, Hankook, en Nokian

Een 205/55/16 Nokian band kost inclusief montage +/- 80,- euro per stuk
Een 205/55/16 Continental band kost inclusief montage +/- 100,- euro per stuk


Wat zijn tubeless banden

De meeste auto’s hebben tubeless banden. Dit zijn banden zonder binnenband. De band sluit perfect aan op de velg dus een binnenband is niet nodig zoals bij een fiets. 99,9% van de auto’s hebben geen binnenband en zijn dus tubeless.


Wanneer is je autoband gemaakt

Iedere autoband heeft een fabricagedatum oftewel een productiedatum. Zo kun je precies zien hoe oud de band is. De DOT CODE die op iedere band staat vertelt de datum van productie.

Een voorbeeld van een DOT CODE = DOT 8E TE 1019

De laatste 4 cijfers vertellen je de week en het jaartal.
De eerste 2 “10” staan voor week 10.
De tweede 2 “19” staan voor het jaar 2019


RunFlat banden, wat zijn het en hoe herken je ze

runflat banden

RunFlat banden zijn banden waarmee je nog 80 kilometer door kunt rijden wanneer ze lek zijn. De zijkant (want) is namelijk extra stevig gemaakt zodat hij het gewicht van de auto kan dragen zonder lucht. Wel is het verstandig om je snelheid aan te passen. Automerken die vaak dit soort banden standaard monteren zijn Mini en BMW.

RunFlat banden herken je aan de code. Niet iedere fabrikant heeft dezelfde code. RunFlat codes:

Continental = SSR
Michelin = ZP
Dunlop = DSST
GoodYear = ROF
BridgeStone = RFT
Pirelli = EUFORIA


Velgrand bescherming

band met velgrand beschermingJe hebt autobanden mét en zonder velgrand bescherming. Banden met een velgrand berscherming hebben een verdikking langs de rand van de velg zitten om de velg te beschermen. Heb je mooie lichtmetalen sportvelgen, dan is een band met velgbescherming een must have.

Schade aan de velgrand wordt in 9 van de 10 gevallen veroorzaakt door een stoeprand. Tijdens het inparkeren kun je langs de stoeprand schuren met de velg en zonder velgrand bescherming loopt je velg direct schade op.

Net als bij RunFlat banden gebruikt niet ieder merk dezelfde code om aan te geven of de band de velgbescherming biedt. De codes zoals FR, FSL, of FP geven in elk geval aan dat er een beschermingsrand aanwezig is op de band.


snelheidscode autobandAutoband snelheidsindex

Wat betekent de snelheidsindex of letter op de autoband? De snelheidsindex geeft de maximum snelheid van de band aan. De snelheidsindex staat op de band en is het laatste karakter (letter) in de bandenmaat. Als voorbeeld staat er dit op je band: 195/50R16 87H

De letter “H” in dit geval geeft de maximum snelheid aan. De volgende letters kun je tegenkomen:

R=170km p/u | S=180km p/u | T=190km p/u | H=210km p/u | V=240km p/u | W=270km p/u


 

5/5 - (22 stemmen)

Plaats een reactie