Home » Motor » Heeft mijn auto een distributieriem of distributieketting?

Heeft mijn auto een distributieriem of distributieketting?

De distributieriem en de distributieketting is een veelbesproken onderwerp als het om auto’s gaat. Vooral de riem is een onderdeel die je in de gaten moet houden en op tijd moet laten vervangen. Doe je dat niet, dan kan hij breken, met flinke motorschade tot gevolg.

distributieketting distributieriem getande riem

Op deze site gaan we de volgende onderwerpen toelichten:

  1. Distributieriem / ketting checker per merk / model
  2. Waar is een distributieriem of ketting eigenlijk voor?
  3. Wat gebeurt er als de riem breekt?
  4. Wanneer moet je een distributieriem laten vervangen?
  5. Hoe weet ik of de riem recentelijk vervangen is?
  6. Wanneer moet de distributieketting vervangen worden?
  7. Hoe kun je een versleten riem of ketting herkennen?
  8. Wat is het verschil tussen een distributieketting of riem?
  9. Wat zijn de voordelen en nadelen van een riem?
  10. Wat zijn de voordelen en nadelen van een ketting?
  11. Wat kost een riem of ketting laten vervangen?

 

Distributieriem of kettting checker

Heeft mijn auto een distributieriem of distributieketting?

Check hieronder of jouw auto een distributieriem of distributieketting heeft. Gebruik eventueel de zoekfunctie.

MerkTypeBouwjaarRiem of Ketting
Alfa Romeo159ketting
Alfa RomeoGiulia 2.0 benzine2016-ketting
Alfa RomeoGiulietta 1750 TBI / 1.8 TB / 1.8 TBI2015-riem
Alfa RomeoGiulietta 1.6 JTDM en 2.0 2015-riem
Alfa RomeoGiulietta 1.4 TB (105pk 120px 170pk)2015-riem
Alfa RomeoMiTo 1.3 diesel2009-ketting
Alfa RomeoMiTo 0.9 Twinair2008-ketting
Alfa RomeoMiTo 1.4 88kw 99kw 110kw 119kw2008-riem
Alfa RomeoMiTo 1.3 JTDM / MJET2008-ketting
Alfa RomeoBrera 2.2 en 3.0 benzineketting
Audi1.4 TSIketting
Audi1.4 TFSIketting
Audi1.4 TFSI ACTEA211riem
AudiA3 1.6 FSIBenzineketting
AudiA4 1.8 (niet turbo)benzineketting
AudiA4 TSI 160B8ketting
AudiA3 2.0 TFSIEA888ketting
Audi A4 2.0 TFSIB8ketting
Audi A5 benzine TFSI2007-ketting
Audi Audi Q2 1.2 TFSI en 1.4 TFSIketting
Audi Audi Q3 1.4 TFSI en 2.0 TFSIketting
Audi Q5 2.0 TFSIketting
Audi TT 1.8 TFSI en een 2.0TFSIketting
Audi A6ketting
BMWAlle modellenna 1993ketting
CadilacAlle modellenketting
ChevroletCorvetteketting
ChevroletEpica 2.0 6-cilinder (V6)benzineketting
ChevroletSpark 1.0ketting
ChevroletSpark 1.2ketting
Chrysler Neon 2.0 160pkketting
Chrysler Neon 2.0 tot 133pk/148pk
distributieriem
ChryslerPT Cruiser 2.0 141pk06.2000 - 12.2010distributieriem
ChryslerPT Cruiser 1.6 116pk06-2000 - 12-2010distributieketting
CitroënC1 1.0benzinedistributieketting
CitroënC3 Picasso 1.6benzinedistributieketting
CitroënC3 1.4 en 1.6bezine vanaf 2010distributieketting
CitroënC4benzine vanaf 2010distributieketting
CitroënDS3 1.6benzinedistributieriem
CitroënDS4 1.6benzineketting
CitroënC5 1.6HDidiesel vanaf 08-2004ketting
DaciaDuster 1.6benzinedistributieriem
DaciaSandero 0.9TCe 90benzineketting
DaciaLogan MCV 0.9TCe 90benzineketting
DaihatsuTeriosketting
DaihatsuSirion 1.3benzineketting
Fiat500 Twin airbenzineketting
FiatPunto II 1.2 44kw 02-2000 tm 12-2009 benzinedistributieriem
FiatPunto II 1.2 59kw09-1999 tm 10-2005distributieriem
Fiat Punto 1.3 JTDdiesel vanaf 06-2003ketting
FordKA 1.3benzine vanaf 09-1996ketting
FordKA 1.6 Street KAvanaf 05-2003ketting
FordFiesta 1.3benzineketting
FordC-Maxketting
FordFocus 1.8ketting
FordFocus 2.0ketting
Ford Fusionbenzinedistributieriem
FordMondeoalle V6 modellenketting
Ford Mondeoalle types tussen 2001-2006ketting
FordMondeo 2.0benzine vanaf 2007ketting
FordGalaxy 2.3ketting
FordTransit 2.2diesel vanaf 2012ketting
FordRanger 2.2 en 3.2dieselketting
HondaJazzalle modellenketting
HondaCivicalle 2006 modellenketting
Hondaalle 2.0 4 cilinder vanaf 2002ketting
HyundaiAtosalledistributieriem
Hyundaii10 1.0benzinedistributieriem
Hyundaii10 1.2benzinedistributieriem
Hyundaii20 1.2benzinedistributieriem
Hyundaii20 1.4benzinedistributieriem
Hyundaii20 1.4dieseldistributieriem
Hyundaiix20 1.4dieseldistributieriem
Hyundaiix20 1.6dieseldistributieriem
Hyundaii30 1.4benzinedistributieriem
Hyundaii30 1.6benzinedistributieriem
Hyundaii30 1.6dieseldistributieriem
Hyundaiix35 1.7dieseldistributieriem
Hyundaiix35 2.0dieseldistributieriem
HyundaiSanta Fe 2.2diesel vanaf 01-2010distributieriem
HyundaiGrandeur 3.3 v6benzinedistributieriem
Jaguaralle modellen benzineketting
Jaguar2.7 V6dieseldistributieriem
Jaguar3.0 V6dieseldistributieriem
JaguarXF 2.2dieseldistributieriem
Jaguaroverige modellendieselketting
JeepCompass 2.2diesel vanaf 2011ketting
Jeepalle 3.0 V6dieselketting
KiaCarnival 2.9diesel (2001-2009)distributieriem
KiaRio 1.1 3cilinderdiesel (nw model)ketting
KiaRio 1.4benzine (nw model)ketting
KiaPicanto 1.0benzine (2009-2011)distributieriem
KiaPicanto 1.2benzineketting
KiaRiodiesel (oude modellen)ketting
KiaCeratodieselketting
KiaSorento 2.5diesel (oud model)ketting
KiaC'eed 1.4benzineketting
KiaC'eed 1.6benzineketting
KiaC'eed 1.6dieselketting
KiaVenga 1.4dieselketting
KiaVenga 1.6benzineketting
KiaOptimaalle modellenketting
KiaSportage1.7/2.0/2.2 R type dieselketting
KiaSorentonieuwe modellenketting
Landrover2.2diesel vanaf 2012ketting
LexusIS250 v6benzineketting
LexusIS220dieselketting
Mazda2alle benzine vanaf 2008ketting
Mazda3alle benzineketting
Mazda3dieseldistributieriem
MazdaMX5 1.8benzine vanaf 2005ketting
MazdaMX5 2.0benzine vanaf 2005ketting
MazdaMX5dieseldistributieriem
Mazda6benzine 2002-2008ketting
Mazda6dieseldistributieriem
MercedesA klassediesel 1.4 2012distributieriem
Mercedesalle overige modellenketting
Mini1.6diesel 2007-2010distributieriem
Mini1.4dieselketting
Mini1.6 N47diesel vanaf 2011ketting
Mini2.0diesel vanaf 2011ketting
MitsubishiColtalle types (benz+diesel)
ketting
NissanPrimeraalle benzineketting
Nissan Micranieuwe benzine modellenketting
Nissan Pixo 1.0 12vvanaf 06-2009ketting
NissanQashqai 2.0dieselketting
NissanX-trail 2.2dieselketting
NissanNote 1.4benzineketting
NissanNote 1.5dieseldistributieriem
NissanNote 1.6benzineketting
NissanJuke 1.4benzineketting
NissanJuke 1.5dieseldistributieriem
NissanJuke 1.6benzineketting
Peugeot107 1.0benzineketting
Peugeot207 1.62007ketting
Peugeot308 1.6benzineketting
RenaultClio 0.9TCe 90benzineketting
RenaultClio 1.2TCebenzineketting
RenaultScenic 1.2 TCebenzineketting
RenaultScenic 1.4 TCebenzineketting
RenaultMegane 1.2 TCebenzineketting
RenaultMegane 1.4 TCebenzineketting
RenaultKangoo 1.2 benzine08-1997 t/m 01-2008distributieriem
RenaultLaguna 2.0dieselketting
RenaultLaguna coupe 2.0dieselketting
Saaballe 4 cilinder benzine modellen met turboketting
Saab1.8 en 1.9 dieseldistributieriem
SeatIbiza III 6L1 1.2Lbenzine 02-2002 / 06-2006ketting
Seat1.2 3 cilinder modellenbenzineketting
Skoda1.2 3 cilinder modellenbenzineketting
Smartfor fouralle bezine en dieselketting
SuzukiAlto 1.0 Vanaf 2009ketting
Suzuki1.2alle benzineketting
Suzuki1.3alle benzineketting
SuzukiSwift 1.3 & 1.5benzine 2005-2010ketting
SuzukiSX4 1.6benzineketting
SuzukiGrand vitara 2.4benzineketting
SuzukiGrand vitara II (JT) 3.2benzineketting
SSangyongMusso 2.9dieselketting
ToyotaAygo 1.0benzineketting
ToyotaIQ 1.0benzineketting
Toyota1.0 /1.3 /1.5 VVTialle modellenketting
ToyotaYaris 1.4dieselketting
ToyotaPruis 1.5ketting
ToyotaCorolla 1.4 t/m 1.8 VVTibenzineketting
ToyotaMR2 1.8benzineketting
ToyotaAurisalle modellenketting
ToyotaAvensis 1.8/2.0/2.4 benzineketting
ToyotaAvensis 2.0 en 2.2diesel vanaf 07-2006ketting
ToyotaVerso VVTibenzineketting
ToyotaRAV4 2.0 VVTibenzineketting
ToyotaRAV4 2.2diesel vanaf 2006ketting
OpelAstra H 1.3CDTI08-2005 – 03-2010ketting
OpelAgila 1.0 12vbenzineketting
OpelAgila 1.2 16vbenzineketting
OpelAgila1.3 CDTIdieselketting
OpelCorsa 1.0 12vbenzineketting
OpelCorsa 1.2 16vbenzineketting
OpelCorsa 1.4benzineketting
OpelVectra 1.808-2008 tm 10-2008distributieriem
OpelVectra 2.2benzineketting
OpelOmega 2.2benzinedistributieriem
Volkswagen
1.2 3-cilinderbenzineketting
Volkswagen1.4 FSIketting
VolkswagenGolf V 1.9 TDI05-2004 tm 11-2008distributieriem
VolkswagenGolf VR5ketting
VolkswagenGolf VR6ketting
VolkswagenTouaregketting
VolkswagenSharan VR6ketting
VolvoV50 2.0 96kWdiesel 04-2004 tm 07-2007distributieriem
VolvoV50 2.0 100kWdiesel 04-2004 tm 07-2010distributieriem

 

Wat doet de distributieriem of distributieketting?

Waar dient de distributieriem voor of distributieketting? Dat is een vraag waar veel mensen het antwoord niet op weten en daarom leggen wij het uit.

De motor van de auto heeft zuigers en kleppen. De zuigers bewegen op en neer in de cilinder. Terwijl de zuigers op en neer bewegen wordt er door de bovenliggende nokkenas de kleppen bediend. Er is een inlaatklep per cilinder om brandstof de cilinder binnen te laten en een uitlaatklep per cilinder om de uitlaatgassen af te voeren.

De nokkenas wordt aangedreven door de distributieriem of distributieketting wat ook wel distributie genoemd wordt.

In de onderstaande afbeelding kun je precies zien hoe de motor werkt.

werking motorblok auto kleppen distributieriem

 

Wat gebeurt er als de distributieriem breekt?

Wanneer de distributie kapot gaat (distributieriem breekt) dan komt de nokkenas stil te liggen en kunnen de zuigers tegen te kleppen aanstoten. Hierdoor ontstaat vaak schade aan zowel de zuigers als de kleppen.

Wanneer de riem zou breken wanneer je de auto start dan is de schade aan de motor vaak een stuk minder groot dan wanneer je rijdt. Wanneer je rijdt dan draait de motor op een hoger toerental en daardoor raken vaak alle zuigers en kleppen beschadigd.

Vaak drijft de distributieriem ook de waterpomp aan en/of de brandstofpomp.

distributieriem vervangen en waterpomp

 

Wanneer distributieriem vervangen?

Een distributieriem moet je op tijd laten vervangen. De riem heeft namelijk een beperkte levensduur en die moet je in de gaten houden. De meeste merkdealers houden dit voor je in de gaten want aan de kilometerstand kunt ze vaak al aflezen of de riem vervangen moet worden.

Niet alleen de kilometerstand speelt een rol bij de levensduur maar ook zijn leeftijd! Sommige riemen gaan 4 jaar mee en sommige 8 jaar.

Hoe vaak en bij welke kilometerstand de riem vervangen moet worden verschilt per merk en per model auto. Bij het ene merk gaat de distributieriem langer mee dan bij het andere merk.

Bij een Alfa Romeo wordt vaak aanbevolen de riem te laten vervangen bij iedere 60.000 km. Bij Ford ligt dit vaak een stuk hoger, namelijk bij iedere 120.000 km. In het onderhoudsboekje vind je daar vaak meer over terug. Anders weet de dealer vaak het antwoord wel op deze vraag.

Breng je de auto bij een doorsnee garage dan loop je het risico dat de garage niet let op wanneer de riem voor het laatst vervangen is of wanneer hij aan vervanging toe is. Daarom kun je dit zelf het beste in de gaten houden.

distributieriem laten vervangen

 

Hoe weet ik of de distributieriem vervangen is?

Heb je de auto zelf vanaf dag 1 in bezit, dan kun je de onderhoudsfacturen napluizen en het onderhoudsboekje. Normaal zet de garage altijd een stempel in het onderhoudsboekje met de kilometerstand. Wanneer er een distributieriem vervangen is dan vermelden zij dit ook.

Onder de motorkap wordt vaak een sticker geplakt met een kilometerstand en datum welke betrekking heeft op de distributieriem vervanging. Soms zit de sticker op de kap van de distributie geplakt en soms op een onderdeel dat niet warm wordt zoals vooraan bij het slot van de motorkap of een veerpoot.

In een enkel geval schrijft de monteur met stift de kilometerstand en datum op zonder gebruik van een sticker.
sticker wanneer distributieriem vervangen is

 

Wanneer distributieketting vervangen?

Een distributieketting moet normaal gesproken een autoleven lang meegaan, oftewel zeker 200.000 km. Heb je een ketting, dan hoef je in principe niet de distributie in de gaten te houden.

Echter zijn er bij meerdere auto’s wat problemen bekend met de distributieketting. Audi is daar een voorbeeld van. In sommige gevallen begint de ketting al bij een kilometerstand van 120.00 km voor problemen te zorgen.

Een van de meest voorkomende problemen bij een ketting is dat hij uitrekt of breekt. Wanneer hij gebroken is dan krijg je dezelfde problemen en motor schade als bij een gebroken distributieriem. Wanneer hij is uitgerekt dan kun je motorproblemen krijgen of een geluid wat niet hoort.

Motorproblemen zijn slecht starten, onregelmatig lopen, en soms gaat het motormanagement lampje branden.

Het geluid dat je kunt horen is een ratelend geluid tijdens het starten van de motor.

wanneer distributieketting vervangen

 

Hoe kun je een versleten distributieriem of ketting herkennen?

Aan een distributieriem kun je niet zien of hij versleten is of aan vervanging toe is. De enige manier om dit te weten is door de levensduur te checken en te kijken wanneer hij voor het laatst vervangen is.

Wanner de motor een distributieketting heeft en er ratelende geluiden hoorbaar zijn dan is de ketting vaak aan vervanging toe. Mocht je motorproblemen hebben zoals onregelmatig lopen of slecht starten, of een ratelend geluid tijdens het starten, dan is ook de ketting ook vaak versleten.versleten distributieriem of ketting herkennen

 

Wat is het verschil tussen een distributieriem en distributieketting?

Een riem doet hetzelfde als een ketting en je zou je afvragen waarom niet alle autofabrikanten hun auto’s met een ketting uitrusten in plaats sommige van een riem die sneller breekt. Daar is een antwoord voor!

 

Voordelen distributieriem

De voordelen van een distributieriem is dat hij goedkoper is dan een ketting. Daarnaast hoeft de riem niet gesmeerd te worden en weegt hij een stuk minder dan een stalen ketting.

Dat extra gewicht van een ketting heeft invloed op het motorvermogen en dus ook het brandstof verbruik. De riem is dus efficiënter.

 

Nadelen distributieriem

De nadelen van een distributieriem is dat je goed in de gaten moet houden dat hij tijdig vervangen wordt. Let je niet op dan neemt de kans op breken toe en dat leidt tot motorschade.

Vaak wordt de waterpomp ook aangedreven door de deze riem. Mocht je waterpomp kapot gaan dan moet tevens de distributieriem vervangen worden.

Vaak wordt geadviseerd om de waterpomp meteen te vervangen (uit voorzorg) wanneer je de riem vervangt. Een riem mag  je namelijk nooit loshalen en opnieuw gebruiken.

Wanneer de waterpomp zwaar loopt (draait) dan kan het risico groter worden dat je riem breekt.

Een waterpomp is vaak geen goedkoop onderdeel en daarmee lopen de totale kosten voor het vervangen van een riem soms flink op.distributieriem voordelen

 

Voordelen distributieketting

De voordelen van een distributieketting zijn dat je in principe geen omkijken hebt naar de distributie. De ketting is sterker en minder onderhoudsgevoelig. Normaal gesproken is de kans klein dat je de ketting moet laten vervangen, al is dit bij sommige merken en modellen toch nog een zwak punt.

 

Nadelen distributieketting

Het nadeel van een distributieketting is dat het iets meer geluid maakt dan de riem en dat je een heel klein beetje motorvermogen in moet leveren.

Mocht je pech hebben en de distributieketting moet laten vervangen, dan zijn de kosten een stuk hoger dan het vervangen van een riem. Maar onderaan de streep gaat de ketting veel langer mee en heb je al vele riemen niet hoeven vervangen.

distributieketting voordelen

 

Prijzen en kosten, wat kost wat?

Uiteraard wil je weten met welke prijzen en kosten je te maken kunt krijgen. Omdat ieder merk, model, en motortype weer kan verschillen gaan we even van gemiddelde prijzen uit.

wat kost een distributieriem laten vervangen

Wat kost een distributieriem vervangen?

  • Gemiddeld ben je bij een doorsnee auto (benzine/diesel) een €450 kwijt voor het vervangen van de distributieriem.

Wat kost een distributieketting vervangen?

  • Gemiddeld ben je bij een doorsnee auto (benzine/diesel) een €850 kwijt voor het vervangen van de distributieketting.

Hoeveel kost een waterpomp vervangen?

  • Een waterpomp vervangen kost gemiddeld €250. Omdat veel mensen ervoor kiezen om dit tegelijkertijd met de riem te vervangen dan komt er nog +/- €450 bij voor de riem. Aangezien de garage/monteur direct bij de waterpomp kan wanneer de riem los ligt kan het je een paar tientjes schelen.

Hoeveel kost motorschade ten gevolg van een gebroken riem?

Motorschade kan flink in de papieren lopen en veel geld kosten. Het kan zijn dat alleen de kleppen beschadigd zijn, maar als je pech hebt zijn ook je zuigers beschadigd en je cilinderkop of zelfs nokkenas.

  • De schade kan liggen tussen de 800 en 2500 euro, afhankelijk van de garage waar je de schade laat repareren.

Om een goed beeld te krijgen van wat de schade precies is zal de cilinderkop los moeten en daar moeten heel wat onderdelen voor losgehaald worden. Alleen het nakijken ben je al een paar honderd euro kwijt. Je weet dan wel meteen hoe groot de omvang is van de schade.

Gratis bod op je huidige auto?


2de hands auto kopen

Mocht je een 2de hands auto gaan kopen dan is het aan te bevelen om uit te zoeken of de auto een riem of ketting heeft en of er bekende zwakke punten en problemen bekend zijn van het merk/model. Zo kun je jezelf een hoop kosten besparen. Check ook of de riem recentelijk vervangen is of dat dit nog moet gebeuren.

Van plan je auto te verkopen? Lees dan hier de tips voor auto verkopen.

 

Stel je vraag hieronder!

Heb je een vraag of opmerking? Laat hem dan hieronder achter. Wij beantwoorden deze dan z.s.m.

5/5 - (44 stemmen)

Plaats een reactie