De distributieriem en de distributieketting zijn veelbesproken onderwerpen als het om auto’s gaat. Vooral de riem is een onderdeel die je in de gaten moet houden en op tijd moet laten vervangen. Doe je dat niet, dan kan hij breken, met flinke motorschade tot gevolg.
Op deze site gaan we de volgende onderwerpen toelichten:
- Distributieriem / ketting checker per merk / model
- Waar is een distributieriem of ketting eigenlijk voor?
- Wat gebeurt er als de riem breekt?
- Wanneer moet je een distributieriem laten vervangen?
- Hoe weet ik of de riem recentelijk vervangen is?
- Wanneer moet de distributieketting vervangen worden?
- Hoe kun je een versleten riem of ketting herkennen?
- Wat is het verschil tussen een distributieketting of riem?
- Wat zijn de voordelen en nadelen van een riem?
- Wat zijn de voordelen en nadelen van een ketting?
- Wat kost een riem of ketting laten vervangen?
Inhoudsopgave
- 1 Distributieriem of kettting checker
- 2 Wat doet de distributieriem of distributieketting?
- 3 Wat gebeurt er als de distributieriem breekt?
- 4 Wanneer distributieriem vervangen?
- 5 Hoe weet ik of de distributieriem vervangen is?
- 6 Wanneer distributieketting vervangen?
- 7 Hoe kun je een versleten distributieriem of ketting herkennen?
- 8 Wat is het verschil tussen een distributieriem en distributieketting?
- 9 Voordelen distributieriem
- 10 Nadelen distributieriem
- 11 Voordelen distributieketting
- 12 Nadelen distributieketting
- 13 Prijzen en kosten, wat kost wat?
- 14 2de hands auto kopen
- 15 Stel je vraag hieronder!
Distributieriem of kettting checker
Heeft mijn auto een distributieriem of distributieketting?
Check hieronder of jouw auto een distributieriem of distributieketting heeft. Gebruik eventueel de zoekfunctie.
Merk | Type | Bouwjaar | Riem of Ketting |
---|---|---|---|
Alfa Romeo | 159 | ketting |
|
Alfa Romeo | Giulia 2.0 benzine | 2016- | ketting |
Alfa Romeo | Giulietta 1750 TBI / 1.8 TB / 1.8 TBI | 2015- | riem |
Alfa Romeo | Giulietta 1.6 JTDM en 2.0 | 2015- | riem |
Alfa Romeo | Giulietta 1.4 TB (105pk 120px 170pk) | 2015- | riem |
Alfa Romeo | MiTo 1.3 diesel | 2009- | ketting |
Alfa Romeo | MiTo 0.9 Twinair | 2008- | ketting |
Alfa Romeo | MiTo 1.4 88kw 99kw 110kw 119kw | 2008- | riem |
Alfa Romeo | MiTo 1.3 JTDM / MJET | 2008- | ketting |
Alfa Romeo | Brera 2.2 en 3.0 benzine | ketting | |
Audi | 1.4 TSI | ketting | |
Audi | 1.4 TFSI | ketting | |
Audi | 1.4 TFSI ACT | EA211 | riem |
Audi | A3 1.6 FSI | Benzine | ketting |
Audi | A4 1.8 (niet turbo) | benzine | ketting |
Audi | A4 TSI 160 | B8 | ketting |
Audi | A3 2.0 TFSI | EA888 | ketting |
Audi | A4 2.0 TFSI | B8 | ketting |
Audi | A5 benzine TFSI | 2007- | ketting |
Audi | Audi Q2 1.2 TFSI en 1.4 TFSI | ketting | |
Audi | Audi Q3 1.4 TFSI en 2.0 TFSI | ketting | |
Audi | Q5 2.0 TFSI | ketting | |
Audi | TT 1.8 TFSI en een 2.0TFSI | ketting | |
Audi | A6 | ketting | |
BMW | Alle modellen | na 1993 | ketting |
Cadilac | Alle modellen | ketting | |
Chevrolet | Corvette | ketting | |
Chevrolet | Epica 2.0 6-cilinder (V6) | benzine | ketting |
Chevrolet | Spark 1.0 | ketting | |
Chevrolet | Spark 1.2 | ketting | |
Chrysler | Neon 2.0 160pk | ketting | |
Chrysler | Neon 2.0 tot 133pk/148pk | distributieriem | |
Chrysler | PT Cruiser 2.0 141pk | 06.2000 - 12.2010 | distributieriem |
Chrysler | PT Cruiser 1.6 116pk | 06-2000 - 12-2010 | distributieketting |
Citroën | C1 1.0 | benzine | distributieketting |
Citroën | C3 Picasso 1.6 | benzine | distributieketting |
Citroën | C3 1.4 en 1.6 | bezine vanaf 2010 | distributieketting |
Citroën | C4 | benzine vanaf 2010 | distributieketting |
Citroën | DS3 1.6 | benzine | distributieriem |
Citroën | DS4 1.6 | benzine | ketting |
Citroën | C5 1.6HDi | diesel vanaf 08-2004 | ketting |
Dacia | Duster 1.6 | benzine | distributieriem |
Dacia | Sandero 0.9TCe 90 | benzine | ketting |
Dacia | Logan MCV 0.9TCe 90 | benzine | ketting |
Daihatsu | Terios | ketting | |
Daihatsu | Sirion 1.3 | benzine | ketting |
Fiat | 500 Twin air | benzine | ketting |
Fiat | Punto II 1.2 44kw | 02-2000 tm 12-2009 benzine | distributieriem |
Fiat | Punto II 1.2 59kw | 09-1999 tm 10-2005 | distributieriem |
Fiat | Punto 1.3 JTD | diesel vanaf 06-2003 | ketting |
Ford | KA 1.3 | benzine vanaf 09-1996 | ketting |
Ford | KA 1.6 Street KA | vanaf 05-2003 | ketting |
Ford | Fiesta 1.3 | benzine | ketting |
Ford | C-Max | ketting | |
Ford | Focus 1.8 | ketting | |
Ford | Focus 2.0 | ketting | |
Ford | Fusion | benzine | distributieriem |
Ford | Mondeo | alle V6 modellen | ketting |
Ford | Mondeo | alle types tussen 2001-2006 | ketting |
Ford | Mondeo 2.0 | benzine vanaf 2007 | ketting |
Ford | Galaxy 2.3 | ketting | |
Ford | Transit 2.2 | diesel vanaf 2012 | ketting |
Ford | Ranger 2.2 en 3.2 | diesel | ketting |
Honda | Jazz | alle modellen | ketting |
Honda | Civic | alle 2006 modellen | ketting |
Honda | alle 2.0 4 cilinder vanaf 2002 | ketting | |
Hyundai | Atos | alle | distributieriem |
Hyundai | i10 1.0 | benzine | distributieriem |
Hyundai | i10 1.2 | benzine | distributieriem |
Hyundai | i20 1.2 | benzine | distributieriem |
Hyundai | i20 1.4 | benzine | distributieriem |
Hyundai | i20 1.4 | diesel | distributieriem |
Hyundai | ix20 1.4 | diesel | distributieriem |
Hyundai | ix20 1.6 | diesel | distributieriem |
Hyundai | i30 1.4 | benzine | distributieriem |
Hyundai | i30 1.6 | benzine | distributieriem |
Hyundai | i30 1.6 | diesel | distributieriem |
Hyundai | ix35 1.7 | diesel | distributieriem |
Hyundai | ix35 2.0 | diesel | distributieriem |
Hyundai | Santa Fe 2.2 | diesel vanaf 01-2010 | distributieriem |
Hyundai | Grandeur 3.3 v6 | benzine | distributieriem |
Jaguar | alle modellen | benzine | ketting |
Jaguar | 2.7 V6 | diesel | distributieriem |
Jaguar | 3.0 V6 | diesel | distributieriem |
Jaguar | XF 2.2 | diesel | distributieriem |
Jaguar | overige modellen | diesel | ketting |
Jeep | Compass 2.2 | diesel vanaf 2011 | ketting |
Jeep | alle 3.0 V6 | diesel | ketting |
Kia | Carnival 2.9 | diesel (2001-2009) | distributieriem |
Kia | Rio 1.1 3cilinder | diesel (nw model) | ketting |
Kia | Rio 1.4 | benzine (nw model) | ketting |
Kia | Picanto 1.0 | benzine (2009-2011) | distributieriem |
Kia | Picanto 1.2 | benzine | ketting |
Kia | Rio | diesel (oude modellen) | ketting |
Kia | Cerato | diesel | ketting |
Kia | Sorento 2.5 | diesel (oud model) | ketting |
Kia | C'eed 1.4 | benzine | ketting |
Kia | C'eed 1.6 | benzine | ketting |
Kia | C'eed 1.6 | diesel | ketting |
Kia | Venga 1.4 | diesel | ketting |
Kia | Venga 1.6 | benzine | ketting |
Kia | Optima | alle modellen | ketting |
Kia | Sportage | 1.7/2.0/2.2 R type diesel | ketting |
Kia | Sorento | nieuwe modellen | ketting |
Landrover | 2.2 | diesel vanaf 2012 | ketting |
Lexus | IS250 v6 | benzine | ketting |
Lexus | IS220 | diesel | ketting |
Mazda | 2 | alle benzine vanaf 2008 | ketting |
Mazda | 3 | alle benzine | ketting |
Mazda | 3 | diesel | distributieriem |
Mazda | MX5 1.8 | benzine vanaf 2005 | ketting |
Mazda | MX5 2.0 | benzine vanaf 2005 | ketting |
Mazda | MX5 | diesel | distributieriem |
Mazda | 6 | benzine 2002-2008 | ketting |
Mazda | 6 | diesel | distributieriem |
Mercedes | A klasse | diesel 1.4 2012 | distributieriem |
Mercedes | alle overige modellen | ketting | |
Mini | 1.6 | diesel 2007-2010 | distributieriem |
Mini | 1.4 | diesel | ketting |
Mini | 1.6 N47 | diesel vanaf 2011 | ketting |
Mini | 2.0 | diesel vanaf 2011 | ketting |
Mitsubishi | Colt | alle types (benz+diesel) | ketting |
Nissan | Primera | alle benzine | ketting |
Nissan | Micra | nieuwe benzine modellen | ketting |
Nissan | Pixo 1.0 12v | vanaf 06-2009 | ketting |
Nissan | Qashqai 2.0 | diesel | ketting |
Nissan | X-trail 2.2 | diesel | ketting |
Nissan | Note 1.4 | benzine | ketting |
Nissan | Note 1.5 | diesel | distributieriem |
Nissan | Note 1.6 | benzine | ketting |
Nissan | Juke 1.4 | benzine | ketting |
Nissan | Juke 1.5 | diesel | distributieriem |
Nissan | Juke 1.6 | benzine | ketting |
Peugeot | 107 1.0 | benzine | ketting |
Peugeot | 207 1.6 | 2007 | ketting |
Peugeot | 308 1.6 | benzine | ketting |
Renault | Clio 0.9TCe 90 | benzine | ketting |
Renault | Clio 1.2TCe | benzine | ketting |
Renault | Scenic 1.2 TCe | benzine | ketting |
Renault | Scenic 1.4 TCe | benzine | ketting |
Renault | Megane 1.2 TCe | benzine | ketting |
Renault | Megane 1.4 TCe | benzine | ketting |
Renault | Kangoo 1.2 benzine | 08-1997 t/m 01-2008 | distributieriem |
Renault | Laguna 2.0 | diesel | ketting |
Renault | Laguna coupe 2.0 | diesel | ketting |
Saab | alle 4 cilinder benzine modellen met turbo | ketting | |
Saab | 1.8 en 1.9 | diesel | distributieriem |
Seat | Ibiza III 6L1 1.2L | benzine 02-2002 / 06-2006 | ketting |
Seat | 1.2 3 cilinder modellen | benzine | ketting |
Skoda | 1.2 3 cilinder modellen | benzine | ketting |
Smart | for four | alle bezine en diesel | ketting |
Suzuki | Alto 1.0 | Vanaf 2009 | ketting |
Suzuki | 1.2 | alle benzine | ketting |
Suzuki | 1.3 | alle benzine | ketting |
Suzuki | Swift 1.3 & 1.5 | benzine 2005-2010 | ketting |
Suzuki | SX4 1.6 | benzine | ketting |
Suzuki | Grand vitara 2.4 | benzine | ketting |
Suzuki | Grand vitara II (JT) 3.2 | benzine | ketting |
SSangyong | Musso 2.9 | diesel | ketting |
Toyota | Aygo 1.0 | benzine | ketting |
Toyota | IQ 1.0 | benzine | ketting |
Toyota | 1.0 /1.3 /1.5 VVTi | alle modellen | ketting |
Toyota | Yaris 1.4 | diesel | ketting |
Toyota | Pruis 1.5 | ketting | |
Toyota | Corolla 1.4 t/m 1.8 VVTi | benzine | ketting |
Toyota | MR2 1.8 | benzine | ketting |
Toyota | Auris | alle modellen | ketting |
Toyota | Avensis 1.8/2.0/2.4 | benzine | ketting |
Toyota | Avensis 2.0 en 2.2 | diesel vanaf 07-2006 | ketting |
Toyota | Verso VVTi | benzine | ketting |
Toyota | RAV4 2.0 VVTi | benzine | ketting |
Toyota | RAV4 2.2 | diesel vanaf 2006 | ketting |
Opel | Astra H 1.3CDTI | 08-2005 – 03-2010 | ketting |
Opel | Agila 1.0 12v | benzine | ketting |
Opel | Agila 1.2 16v | benzine | ketting |
Opel | Agila1.3 CDTI | diesel | ketting |
Opel | Corsa 1.0 12v | benzine | ketting |
Opel | Corsa 1.2 16v | benzine | ketting |
Opel | Corsa 1.4 | benzine | ketting |
Opel | Vectra 1.8 | 08-2008 tm 10-2008 | distributieriem |
Opel | Vectra 2.2 | benzine | ketting |
Opel | Omega 2.2 | benzine | distributieriem |
Volkswagen | 1.2 3-cilinder | benzine | ketting |
Volkswagen | 1.4 FSI | ketting | |
Volkswagen | Golf V 1.9 TDI | 05-2004 tm 11-2008 | distributieriem |
Volkswagen | Golf VR5 | ketting | |
Volkswagen | Golf VR6 | ketting | |
Volkswagen | Touareg | ketting | |
Volkswagen | Sharan VR6 | ketting | |
Volvo | V50 2.0 96kW | diesel 04-2004 tm 07-2007 | distributieriem |
Volvo | V50 2.0 100kW | diesel 04-2004 tm 07-2010 | distributieriem |
Wat doet de distributieriem of distributieketting?
Waar dient de distributieriem voor of distributieketting? Dat is een vraag waar veel mensen het antwoord niet op weten en daarom leggen wij het uit.
De motor van de auto heeft zuigers en kleppen. De zuigers bewegen op en neer in de cilinder, terwijl de kleppen het inlaat- en uitlaatproces van de brandstof en de uitlaatgassen regelen. Terwijl de zuigers op en neer bewegen wordt er door de bovenliggende nokkenas de kleppen bediend. Elke cilinder heeft een inlaatklep voor brandstof en een uitlaatklep voor de afvoer van uitlaatgassen.
De nokkenas wordt aangedreven door de distributieriem of distributieketting wat ook wel distributie genoemd wordt.
In de onderstaande afbeelding kun je precies zien hoe de motor werkt.
Wat gebeurt er als de distributieriem breekt?
Wanneer de distributie kapot gaat, bijvoorbeeld door een gebroken distributieriem, dan komt de nokkenas stil te liggen en kunnen de zuigers tegen te kleppen aanstoten. Hierdoor ontstaat vaak schade aan zowel de zuigers als de kleppen.
Wanneer de riem zou breken wanneer je de auto start dan is de schade aan de motor vaak een stuk minder groot dan wanneer je rijdt. Wanneer je rijdt dan draait de motor op een hoger toerental en daardoor raken vaak alle zuigers en kleppen beschadigd.
Vaak drijft de distributieriem ook de waterpomp aan en/of de brandstofpomp.
Wanneer distributieriem vervangen?
Een distributieriem moet je op tijd laten vervangen. De riem heeft namelijk een beperkte levensduur en die moet je in de gaten houden. De meeste merkdealers houden dit voor je in de gaten want aan de kilometerstand kunt ze vaak al aflezen of de riem vervangen moet worden.
Niet alleen de kilometerstand speelt een rol bij de levensduur maar ook zijn leeftijd! Sommige riemen gaan 4 jaar mee en sommige 8 jaar.
Hoe vaak en bij welke kilometerstand de riem vervangen moet worden verschilt per merk en per model auto. Bij het ene merk gaat de distributieriem langer mee dan bij het andere merk.
Bij een Alfa Romeo wordt vaak aanbevolen de riem te laten vervangen bij iedere 60.000 km. Bij Ford ligt dit vaak een stuk hoger, namelijk bij iedere 120.000 km. In het onderhoudsboekje vind je daar vaak meer over terug. Anders weet de dealer vaak het antwoord wel op deze vraag.
Breng je de auto bij een doorsnee garage dan loop je het risico dat de garage niet let op wanneer de riem voor het laatst vervangen is of wanneer hij aan vervanging toe is. Daarom kun je dit zelf het beste in de gaten houden.
Hoe weet ik of de distributieriem vervangen is?
Heb je de auto zelf vanaf dag 1 in bezit, dan kun je de onderhoudsfacturen napluizen en het onderhoudsboekje. Normaal zet de garage altijd een stempel in het onderhoudsboekje met de kilometerstand. Wanneer er een distributieriem vervangen is dan vermelden zij dit ook.
Onder de motorkap wordt vaak een sticker geplakt met een kilometerstand en datum welke betrekking heeft op de distributieriem vervanging. Soms zit de sticker op de kap van de distributie geplakt en soms op een onderdeel dat niet warm wordt zoals vooraan bij het slot van de motorkap of een veerpoot.
In een enkel geval schrijft de monteur met stift de kilometerstand en datum op zonder gebruik van een sticker.
Wanneer distributieketting vervangen?
Een distributieketting moet normaal gesproken een autoleven lang meegaan, oftewel zeker 200.000 km. Heb je een ketting, dan hoef je in principe niet de distributie in de gaten te houden.
Echter zijn er bij meerdere auto’s wat problemen bekend met de distributieketting. Audi is daar een voorbeeld van. In sommige gevallen begint de ketting al bij een kilometerstand van 120.00 km voor problemen te zorgen.
Een van de meest voorkomende problemen bij een ketting is dat hij uitrekt of breekt. Wanneer hij gebroken is dan krijg je dezelfde problemen en motor schade als bij een gebroken distributieriem. Wanneer hij is uitgerekt dan kun je motorproblemen krijgen of een geluid wat niet hoort.
Motorproblemen zijn slecht starten, onregelmatig lopen, en soms gaat het motormanagement lampje branden.
Het geluid dat je kunt horen, is een ratelend geluid tijdens het starten van de motor.29
Hoe kun je een versleten distributieriem of ketting herkennen?
Aan een distributieriem kun je niet zien of hij versleten is of aan vervanging toe is. De enige manier om dit te weten is door de levensduur te checken en te kijken wanneer hij voor het laatst vervangen is.
Wanneer de auto een distributieketting heeft en er ratelende geluiden hoorbaar zijn dan is de ketting vaak aan vervanging toe. Mocht je motorproblemen hebben zoals onregelmatig lopen of slecht starten, of een ratelend geluid tijdens het starten, dan is ook de ketting ook vaak versleten.
Wat is het verschil tussen een distributieriem en distributieketting?
Een riem doet hetzelfde als een ketting en je zou je afvragen waarom niet alle autofabrikanten hun auto’s met een ketting uitrusten in plaats sommige van een riem die sneller breekt. Daar is een antwoord voor!
Voordelen distributieriem
De voordelen van een distributieriem is dat hij goedkoper is dan een ketting. Daarnaast hoeft de riem niet gesmeerd te worden en weegt hij een stuk minder dan een stalen ketting.
Dat extra gewicht van een ketting heeft invloed op het motorvermogen en dus ook het brandstof verbruik. De riem is dus efficiënter.
Nadelen distributieriem
De nadelen van een distributieriem is dat je goed in de gaten moet houden dat hij tijdig vervangen wordt. Let je niet op dan neemt de kans op breken toe en dat leidt tot motorschade.
Vaak wordt de waterpomp ook aangedreven door de distributieriem. Mocht je waterpomp kapot gaan dan moet tevens de distributieriem vervangen worden.
Vaak wordt geadviseerd om de waterpomp meteen te vervangen (uit voorzorg) wanneer je de riem vervangt. Een riem mag je namelijk nooit loshalen en opnieuw gebruiken.
Wanneer de waterpomp zwaar loopt (draait) dan kan het risico groter worden dat je riem breekt.
Een waterpomp is vaak geen goedkoop onderdeel en daarmee lopen de totale kosten voor het vervangen van een riem soms flink op.
Voordelen distributieketting
De voordelen van een distributieketting zijn dat je in principe geen omkijken hebt naar de distributie. De ketting is sterker en minder onderhoudsgevoelig. Normaal gesproken is de kans klein dat je de ketting moet laten vervangen, al is dit bij sommige merken en modellen toch nog een zwak punt.
Nadelen distributieketting
Het nadeel van een distributieketting is dat het iets meer geluid maakt dan de riem en dat je een heel klein beetje motorvermogen in moet leveren.
Mocht je pech hebben en de distributieketting moet laten vervangen, dan zijn de kosten een stuk hoger dan het vervangen van een riem. Maar onderaan de streep gaat de ketting veel langer mee en heb je al vele riemen niet hoeven vervangen.
Prijzen en kosten, wat kost wat?
Uiteraard wil je weten met welke prijzen en kosten je te maken kunt krijgen. Omdat ieder merk, model, en motortype weer kan verschillen gaan we even van gemiddelde prijzen uit.
Wat kost een distributieriem vervangen?
- Gemiddeld ben je bij een doorsnee auto (benzine/diesel) een €450 kwijt voor het vervangen van de distributieriem.
Wat kost een distributieketting vervangen?
- Gemiddeld ben je bij een doorsnee auto (benzine/diesel) een €850 kwijt voor het vervangen van de distributieketting.
Hoeveel kost een waterpomp vervangen?
- Een waterpomp vervangen kost gemiddeld €250. Omdat veel mensen ervoor kiezen om dit tegelijkertijd met de riem te vervangen dan komt er nog +/- €450 bij voor de riem. Aangezien de garage/monteur direct bij de waterpomp kan wanneer de riem los ligt kan het je een paar tientjes schelen.
Hoeveel kost motorschade ten gevolg van een gebroken riem?
Motorschade kan flink in de papieren lopen en veel geld kosten. Het kan zijn dat alleen de kleppen beschadigd zijn, maar als je pech hebt zijn ook je zuigers beschadigd en je cilinderkop of zelfs nokkenas.
- De schade kan liggen tussen de 800 en 2500 euro, afhankelijk van de garage waar je de schade laat repareren.
Om een goed beeld te krijgen van wat de schade precies is zal de cilinderkop los moeten en daar moeten heel wat onderdelen voor losgehaald worden. Alleen het nakijken ben je al een paar honderd euro kwijt. Je weet dan wel meteen hoe groot de omvang is van de schade.
2de hands auto kopen
Mocht je een 2de hands auto gaan kopen dan is het aan te bevelen om uit te zoeken of de auto een riem of ketting heeft en of er bekende zwakke punten en problemen bekend zijn van het merk/model. Zo kun je jezelf een hoop kosten besparen. Check ook of de riem recentelijk vervangen is of dat dit nog moet gebeuren.
Van plan je auto te verkopen? Lees dan hier de tips voor auto verkopen.
Stel je vraag hieronder!
Heb je een vraag of opmerking? Laat hem dan hieronder achter. Wij beantwoorden deze dan z.s.m.
goede middag .
heeft een nieuwe peugeot expert bj 2024 . 2 liter met 180 pk een distributie ketting of riem
mvg. leo adriaenssen
De Peugeot Expert modeljaar 2024, uitgerust met een 2-litermotor met 180 pk, heeft een distributieketting. Peugeot is overgestapt van distributieriemen naar kettingen voor veel van hun modellen, vooral bij de nieuwere en krachtigere motoren zoals de 2-litermotor.
Ik heb een citroen c4 uit 21 heeft die een riem of ketting l887kp
De Citroën C4 uit 2021 met een 1.199 cc 3-cilinder motor en 96 kW vermogen, valt onder de PureTech 130 motorvariant. Dit model is uitgerust met een distributieriem.
Goedemiddag,
Ik rij met een Opel Mokka 1.6 CDTi (136pk) van 2015. Ik zocht deze online eens op maar het is me niet helemaal duidelijk of deze nu een ketting of een riem heeft.
De 1.6 CDTi motor heeft een distributieriem die elke 150.000 kilometer of elke 10 jaar vervangen moet worden, afhankelijk van wat het eerst komt.
Heeft Audi een type met distributieketting ?
jazeker, een heleboel. Onder andere:
Audi A1 (1.4 TFSI) – 2010-2018
Audi A1 (2.0 TFSI S1) – 2014-2018
Audi A3 (1.2 TFSI) – 2012-2016
Audi A3 (1.4 TFSI COD) – 2013-2020
Audi A3 (1.8 TFSI) – 2012-2018
Audi A3 (2.0 TFSI S3) – 2013-2020
Audi A4 (1.8 TFSI) – 2008-2015
Audi A4 (2.0 TFSI) – 2008-heden
Audi A4 (3.0 TFSI) – 2009-2016
Audi A4 (2.0 TDI Ultra) – 2014-heden
Audi A5 (1.8 TFSI) – 2007-2016
Audi A5 (2.0 TFSI) – 2008-heden
Audi A5 (3.0 TFSI) – 2009-heden
Audi A6 (2.0 TFSI) – 2011-heden
Audi A6 (3.0 TFSI) – 2008-2018
Audi A6 (3.0 TDI Biturbo) – 2012-heden
Audi Q2 (1.4 TFSI) – 2016-heden
Audi Q3 (1.4 TFSI) – 2011-2018
Audi Q3 (2.0 TFSI) – 2011-heden
Audi Q5 (2.0 TFSI) – 2008-heden
Audi Q5 (3.0 TFSI) – 2012-heden
Audi Q7 (3.0 TFSI) – 2009-heden
Audi TT (1.8 TFSI) – 2006-heden
Audi TT (2.0 TFSI) – 2006-heden
Audi S4 (3.0 TFSI) – 2009-heden
Heeft de Volvo XC60, bouwjaar 2014, een distributie riem of ketting?
Zeker! Hier is meer gedetailleerde informatie over de distributieriem of ketting in de Volvo XC60 uit 2014, afhankelijk van het motortype:
DIESEL
De dieselmotoren in de Volvo XC60 uit 2014 zijn meestal uitgerust met een distributieriem. Dit geldt voor de populaire motoren zoals de:
D3 (2.0L en 2.4L vijfcilinder)
D4 (2.0L en 2.4L vijfcilinder)
D5 (2.4L vijfcilinder)
Onderhoudsinterval: De distributieriem in deze motoren moet doorgaans worden vervangen rond de 160.000 tot 180.000 kilometer, of om de 10 jaar, afhankelijk van welke van de twee eerder bereikt wordt.
BENZINE
De benzinemotoren die beschikbaar zijn in de Volvo XC60 uit 2014 zijn meestal voorzien van een distributieketting. De volgende motoren vallen in deze categorie:
T5 (2.0L viercilinder turbomotor)
T6 (3.0L zescilinder turbomotor)
Heeft een Nissan micra 1.3 uit 2000 een distributieriem of ketting?
Die heeft een ketting
Heeft een mitsubishi COLT Z2/Z3 1.3 uit 2008 een ketting of riem?
De Mitsubishi Colt 1.3 uit 2008 is uitgerust met een distributieketting, zowel diesel als benzine modellen.