AdBlue is een essentieel onderdeel in moderne dieselauto’s die voldoen aan de laatste Euro 6-emissienormen. Laten we deze fascinerende technologie, die een cruciale rol speelt in het verminderen van de milieu-impact van voertuigen, nader onderzoeken.
Inhoudsopgave
- 1 Wat is AdBlue?
- 2 Hoe werkt AdBlue?
- 3 Wat is het nut van AdBlue?
- 4 Hoe vul je AdBlue bij?
- 5 Welke automerken en modellen rijden op AdBlue?
- 6 Wat kost AdBlue en wordt het rijden daardoor niet duurder?
- 7 Gaan motoren met AdBlue niet vaker kapot?
- 8 Kan ik beter een auto kapot zonder AdBlue of heeft het ook een meerwaarde los van het milieu?
- 9 Is de wegenbelasting goedkoper bij een auto met AdBlue?
Wat is AdBlue?
AdBlue is een niet-giftige, kleurloze, reukloze en biologisch afbreekbare vloeistof die helpt bij het verminderen van de hoeveelheid stikstofoxiden (NOx) uitgestoten door dieselvoertuigen. Het bestaat voor 32,5% uit ureum en 67,5% uit gedemineraliseerd water.
Hoe werkt AdBlue?
AdBlue wordt toegevoegd aan een speciale katalysator in het uitlaatsysteem van een voertuig. Wanneer de uitlaatgassen door deze katalysator gaan, wordt AdBlue in de stroom geïnjecteerd en ontstaat er een chemische reactie die schadelijke stikstofoxiden omzet in stikstof en waterdamp, twee natuurlijke en onschadelijke componenten van de lucht die we inademen.
Wat is het nut van AdBlue?
AdBlue helpt auto’s te voldoen aan steeds strengere emissienormen. Zonder het gebruik van AdBlue zouden veel dieselvoertuigen niet in staat zijn om de Euro 6-emissienormen te halen. Bovendien draagt het bij aan de algemene inspanningen om de luchtvervuiling te verminderen en de impact van het rijden op de planeet te minimaliseren.
Hoe vul je AdBlue bij?
De AdBlue-tank van uw auto bevindt zich meestal naast de brandstoftank en kan gemakkelijk worden bijgevuld met behulp van commercieel verkrijgbare AdBlue-containers. Het is belangrijk om te weten dat AdBlue niet gemengd mag worden met diesel in de brandstoftank. Elk voertuig heeft een verschillend verbruik van AdBlue, afhankelijk van de rijstijl, het soort reis en het specifieke model van het voertuig.
Welke automerken en modellen rijden op AdBlue?
Hieronder vind je een lijst met merken en modellen die onder andere AdBlue als toevoeging gebruiken, maar er zijn er natuurlijk meer, en er komen steeds meer auto’s bij.
Automerk | Automodel | Bouwjaar |
---|---|---|
Audi | A6 3.0 TDI | 2015-heden |
Audi | Q5 3.0 TDI | 2017-heden |
Audi | Q7 3.0 TDI | 2015-heden |
Audi | A4 2.0 TDI | 2015-heden |
Audi | A3 2.0 TDI | 2016-heden |
BMW | 3-serie 320d | 2015-heden |
BMW | 5-serie 520d | 2017-heden |
BMW | X3 xDrive20d | 2018-heden |
BMW | X5 xDrive40d | 2018-heden |
BMW | X1 xDrive18d | 2015-heden |
Citroën | C3 BlueHDi | 2017-heden |
Citroën | C5 Aircross BlueHDi | 2018-heden |
Citroën | DS7 Crossback BlueHDi | 2018-heden |
Citroën | Spacetourer BlueHDi | 2016-heden |
Citroën | C4 Cactus BlueHDi | 2018-heden |
Ford | Focus 2.0 TDCi | 2015-heden |
Ford | Mondeo 2.0 TDCi | 2015-heden |
Ford | Kuga 2.0 TDCi | 2016-heden |
Ford | S-Max 2.0 TDCi | 2015-heden |
Mercedes-Benz | C220 d | 2014-heden |
Mercedes-Benz | E220 d | 2016-heden |
Mercedes-Benz | GLC 220 d | 2015-heden |
Mercedes-Benz | Vito 119 CDI | 2015-heden |
Opel | Insignia 2.0 CDTI | 2017-heden |
Opel | Astra 1.6 CDTI | 2016-heden |
Opel | Corsa 1.3 CDTI | 2015-heden |
Opel | Crossland X 1.6 CDTI | 2017-heden |
Peugeot | 308 BlueHDi | 2014-heden |
Peugeot | 3008 BlueHDi | 2016-heden |
Peugeot | 508 BlueHDi | 2015-heden |
Peugeot | Traveller BlueHDi | 2016-heden |
Renault | Mégane dCi | 2016-heden |
Renault | Koleos dCi | 2017-heden |
Renault | Talisman dCi | 2016-heden |
Renault | Scénic dCi | 2016-heden |
Volvo | V90 D4 | 2016-heden |
Volvo | XC60 D4 | 2017-heden |
Volvo | XC90 D5 | 2015-heden |
Volvo | S90 D4 | 2016-heden |
Wat kost AdBlue en wordt het rijden daardoor niet duurder?
De prijs van AdBlue varieert afhankelijk van waar je het koopt, in welke hoeveelheid en of je het zelf in je voertuig bijvult of het door een garage laat doen. Over het algemeen kun je een liter AdBlue kopen voor ongeveer 1 tot 2 euro per liter, afhankelijk van het merk en de verpakking.
Houd er echter rekening mee dat het verbruik van AdBlue afhangt van de rijstijl, de omstandigheden op de weg en de specifieke kenmerken van je voertuig. Als algemene regel geldt dat een voertuig ongeveer 1 liter AdBlue verbruikt voor elke 1000 kilometer die wordt gereden. Dit betekent dat als je ongeveer 20.000 kilometer per jaar rijdt, je ongeveer 20 liter AdBlue nodig hebt, wat neerkomt op een kostenpost van 20 tot 40 euro per jaar.
Hoewel dit een extra kostenpost is, is het belangrijk op te merken dat de voordelen van AdBlue, zoals verminderde uitstoot van schadelijke stoffen en mogelijk betere brandstofefficiëntie, opwegen tegen deze kosten. Bovendien zijn veel dieselvoertuigen die AdBlue gebruiken, ontworpen om te voldoen aan strenge emissienormen (zoals Euro 6), en het niet gebruiken van AdBlue kan leiden tot prestatieproblemen en mogelijk ernstige schade aan de motor en het uitlaatsysteem.
In wezen is het gebruik van AdBlue niet alleen een wettelijke vereiste, maar het helpt ook om de lucht die we inademen schoner te maken. Dus, terwijl het een extra uitgave is, is het zeker een die de moeite waard is.
Gaan motoren met AdBlue niet vaker kapot?
Het AdBlue-systeem is ontworpen om de uitstoot van schadelijke stikstofoxiden (NOx) van dieselmotoren te verminderen, niet om schade aan de motor te veroorzaken. Als het correct wordt gebruikt en onderhouden, zou het AdBlue-systeem geen problemen mogen veroorzaken met de motor van het voertuig.
Er kunnen echter problemen ontstaan als het systeem niet correct wordt onderhouden. Als het AdBlue-reservoir bijvoorbeeld volledig leeg raakt, kan dit leiden tot een afname van het motorvermogen, of in sommige gevallen kan het voertuig zelfs helemaal weigeren te starten.
Verder, als je andere vloeistoffen dan AdBlue in het reservoir giet, kan dit schade aan het SCR-systeem (Selective Catalytic Reduction) veroorzaken, wat kan leiden tot dure reparaties. Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat AdBlue die in het voertuig wordt gebruikt van goede kwaliteit is en voldoet aan de ISO 22241-standaard.
Daarom is het belangrijk om de instructies van de fabrikant te volgen wat betreft het bijvullen en onderhouden van het AdBlue-systeem om problemen te voorkomen. Met het juiste onderhoud moet het AdBlue-systeem de levensduur van de motor niet negatief beïnvloeden. Integendeel, door het verminderen van de uitstoot van schadelijke stoffen, kan het AdBlue-systeem bijdragen aan een langere levensduur van de motor en het uitlaatsysteem.
Kan ik beter een auto kapot zonder AdBlue of heeft het ook een meerwaarde los van het milieu?
Het klopt dat AdBlue vooral bekend is vanwege zijn milieuvoordelen, omdat het helpt om de uitstoot van schadelijke stikstofoxiden te verminderen. Maar AdBlue heeft ook invloed op andere aspecten van voertuigprestaties die van belang kunnen zijn voor eigenaren en bestuurders van voertuigen.
Een belangrijke factor om te overwegen is dat moderne dieselvoertuigen die zijn uitgerust met een AdBlue-systeem (ook bekend als een SCR-systeem) zijn ontworpen om te voldoen aan strenge emissienormen, zoals de Euro 6-norm. Deze voertuigen kunnen betere brandstofefficiëntie bieden in vergelijking met oudere dieselmodellen die deze systemen niet hebben.
Bovendien kan het rijden met een voertuig dat aan deze normen voldoet, bepaalde beperkingen vermijden die in sommige steden gelden voor voertuigen met hogere emissies. Dit kan bijvoorbeeld relevant zijn als je van plan bent te rijden in stedelijke gebieden die lage-emissiezones hebben ingevoerd.
Een ander aspect om te overwegen is dat, hoewel AdBlue een extra kostenpost is, het relatief goedkoop is in vergelijking met de mogelijke kosten van reparatie en onderhoud van een voertuig dat niet aan de huidige emissienormen voldoet.
Dus, hoewel het primaire voordeel van AdBlue inderdaad de milieu-impact betreft, zijn er ook andere potentiële voordelen die van invloed kunnen zijn op de algehele kosten van het bezit en de werking van een voertuig.
Is de wegenbelasting goedkoper bij een auto met AdBlue?
De hoogte van de wegenbelasting, officieel motorrijtuigenbelasting genoemd, wordt in Nederland bepaald door verschillende factoren, waaronder het gewicht van het voertuig, het type brandstof en de provincie waarin je woont.
Het gebruik van AdBlue in een voertuig heeft op zichzelf geen directe invloed op de hoogte van de wegenbelasting. Dit komt omdat AdBlue niet direct het gewicht, de brandstofefficiëntie of de CO2-uitstoot van een voertuig verandert – factoren die doorgaans wel in de berekening van de wegenbelasting worden meegenomen.
Echter, voertuigen die gebruik maken van AdBlue, zijn vaak moderne dieselvoertuigen ontworpen om te voldoen aan strenge emissienormen, zoals Euro 6. Hoewel deze voertuigen meestal duurder zijn in wegenbelasting in vergelijking met benzinevoertuigen (vanwege de hogere uitstoot), kunnen ze wel voordeliger zijn vergeleken met oudere diesels die niet aan deze normen voldoen.
Daarnaast kan het hebben van een voertuig dat aan strenge emissienormen voldoet, andere voordelen hebben, zoals het vermijden van extra kosten of beperkingen in steden met lage-emissiezones.
Samengevat, hoewel AdBlue op zichzelf de hoogte van de wegenbelasting niet verlaagt, kan het rijden in een voertuig dat voldoet aan strenge emissienormen andere voordelen bieden, zowel financieel als op het gebied van milieu-impact.