In deze review/test gaan we het over de NIU MQI GT hebben. De NIU MQI GT is een grote elektrische scooter die je gemakkelijk voor het dagelijkse woon-werkverkeer kunt inzetten. Hij beschikt namelijk over een heleboel luxe opties, en een beresterke elektromotor van Bosch. De motor heeft een vermogen van 3000 Watt en dat is ver boven gemiddeld. Met de 2 Lithium accu’s ben je tevens voorzien van een groot actieradius, wat een ander mooi woord is voor rijbereik.
Inhoudsopgave
- 1 Opties die standaard op de MQI GT / Sport zitten
- 2 Je kunt 2 modellen kopen van de NIU MQI GT
- 3 Specificaties van de NIU MQI GT / Sport
- 4 Hoe groter de wielen, hoe meer comfort
- 5 Maar kun je ook lekker zitten op deze scooter?
- 6 Met cruise control kun je het gas loslaten!
- 7 Je accu wordt bijgeladen tijdens het remmen (EBS)
- 8 Op het digitale dashboard kun je alles teruglezen
- 9 Richtingaanwijzers die automatisch afslaan
- 10 Met Keyless GO heb je geen sleutel meer nodig!
- 11 Wat zit er onder het zadel van de MQI | GT?
- 12 Hoe lang duurt het opladen van de accu’s?
- 13 Meer over de accu en het bereik van de NIU
- 14 Alarmsysteem die je tevens waarschuwt via de app
- 15 Wat kun je met de NIU app allemaal doen?
Opties die standaard op de MQI GT / Sport zitten
Qua opties mag je zeker niet klagen want de MQI GT (Sport) van NIU heeft alle denkbare opties standaard aan boord zitten. Denk hierbij aan cruise control, een usb aansluiting, een gps functie waarmee je de scooter aan de hand van een plattegrond kunt terugvinden, alarm, automatische richtingaanwijzers, een keyless go, 360° LED verlichting, een digitaal instrumentenpaneel met dubbele accumeter, EBS op het remsysteem welke energie terugwint bij het remmen, dubbele schijfremmen, en nog veel meer. Kortom is dit de scooter die je zoekt!
Je kunt 2 modellen kopen van de NIU MQI GT
Van NIU kun je 2 MQI GT modellen kopen, dit is de MQI GT Lite en de MQI GT Sport. Het verschil tussen de 2 scooters is de accu, de kleurstelling, en of het een 25km snorscooter is of een 45km bromscooter. Technisch verschillen de scooters verder niet van elkaar.
Om het even makkelijk te maken hebben we hieronder een tabel waarin de verschillen duidelijker worden.
Modelnaam | Accu | Snelheid | Kleuren |
---|---|---|---|
NIU MQI GT (Lite) | 2x 48V 31Ah | 25km / 45km | Zwart/Blauw/Grijs |
NIU MQI GT Sport | 2x 48V 42Ah | 45km | Zwart+rood/Blauw/Grijs |
Specificaties van de NIU MQI GT / Sport
Wij zetten de specificaties van de NIU MQI GT (Sport) even voor je op een rijtje zodat je kunt zien wat er op zit en wat hij kan. Hieronder gaan we straks dieper in op de details.
Specificaties NIU MQI GT | |
---|---|
Motor | 3000W Bosch |
Accu – Lite model | 2x 48V 31Ah |
Accu – Sport model | 2x 48V 42Ah |
25km p/u snorscooter | ✔️ |
45km p/u bromscooter | ✔️ |
70km p/u motorscooter | ✔️ |
Actieradius Lite | 90km* |
Actieradius Sport | 105km* |
Oplaad tijd | 4 uur voor 1 accu, 5 uur beide |
Wielmaat | 14 inch |
Afmeting | 1,39 m lang – 81,6 cm zadelhoogte |
Geschikt voor 2 personen | ✔️ |
Verlichting | LED, 360° |
Dashboard | Volledig digitaal |
Alarm | ✔️ |
Keyless Go | ✔️ |
Remschijf voor+achter | ✔️ |
Cruisecontrol | ✔️ |
USB aansluiting | ✔️ |
Ingebouwde speakers | ❌ |
EBS remsysteem | ✔️ |
GPS tracking | ✔️ |
Automatische knipperlichten | ✔️ |
App voor telefoon | ✔️ |
Bergruimte voor helm | ❌ |
*Het actieradius wordt door omgevingsfactoren beïnvloed. Daar vertellen we je straks meer over.
Hoe groter de wielen, hoe meer comfort
Hoe groter de wielen van een brommer of scooter zijn, hoe meer veiligheid en comfort dat oplevert. De omtrek van het wiel heeft namelijk invloed op het contactoppervlak met het wegdek. Een grotere diameter zorgt voor meer contact met het wegdek en daardoor heb je dus ook meer grip. Met kleine wielen ervaar je veel meer van een kuil in het wegdek met een groot wiel.
Een voordeel aan de NIU MQI GT is dat deze elektrische scooter over 14 inch wielen beschikt en daardoor pak je meer voordelen mee.
Om de wielmaat even te vergelijken met andere scooters…
Merk / type scooter | Wielmaat |
---|---|
NIU MQI GT | 14 inch |
NIU MQI+ | 10 inch |
NIU NQI Sport | 12 inch |
Lifan E3 | 10 inch |
Nipponia Volty | 12 inch |
Nipponia e-Viball | 14 inch |
Vespa Sprint | 12 inch |
Piaggio Zip | 10 inch |
Ga je de scooter gebruiken voor lange afstanden waarbij je dus meer minuten/uren op je scooter zit, dan wordt comfort een stuk belangrijker. Een goede wegligging en een goede vering zijn dus absoluut in je voordeel.
Maar kun je ook lekker zitten op deze scooter?
Een van de grootste pluspunten van deze elektrische scooter is dat je beschikt over zeer veel zitruimte en beenruimte. Zelfs mensen van 2 meter hebben nog voldoende knieruimte, en dat kom je niet vaak tegen. Het zadel is tevens heerlijk groot, en dat betekent dat je ook probleemloos iemand achterop kunt meenemen. Sterker nog… de scooter is daar zelfs op gebouwd.
De treeplank loopt nog een stuk door en dat vormt tegelijkertijd de voetsteps voor de passagier. Er zijn tevens goede handvaten waar de passagier zich aan vast kan houden. En volwaardige 2 persoons scooter dus!
Met cruise control kun je het gas loslaten!
Om nog iets dieper op het comfort in te gaan is de NIU scooter – MQI GT uitgerust met cruise control. Deze handige functie zie je vaak bij auto’s terug, maar nog niet heel veel bij scooters. Wanneer scooters er wel mee zijn uitgerust dan zijn dat in alle gevallen elektrische scooters.
De cruise control activeer je bij de MQI GT door het knopje links op het stuur in te drukken. Daarmee zet je de snelheid vast en blijft de scooter lekker doorrollen. Je kunt vanaf dat moment dan ook het gas loslaten. Deze feature is heerlijk wanneer je een lange weg voor de boeg hebt waarbij je een constante of de maximum snelheid wilt rijden. Vaak bij lange stukken, en zeker bij niet geoefende bestuurders, kun je nog wel eens kramp krijgen in je hand of pols doordat je de gashendel vast moet houden. Bij de NIU MQI GT is dat probleem dus verholpen.
Net als bij auto’s zal de cruise control automatisch uitschakelen wanneer je de remmen inknijpt of de gashendel weer heen en weer beweegt.
Je accu wordt bijgeladen tijdens het remmen (EBS)
Het remsysteem is bij deze elektrische NIU scooter voorzien van schijfremmen en een EBS. Schijfremmen, ook wel remschijven genoemd, zijn om te beginnen het beste soort remmen die je op een scooter kunt hebben. De tegenhanger van de schijfrem is de trommelrem. De trommelrem is lang niet zo krachtig als de schijfrem, en daarbij hoef je ook een stuk minder hard in de remhendel te knijpen.
De NIU MQI GT heeft op het voorwiel en op het achterwiel een remschijf zitten, en dat is natuurlijk al top. Bij veel scooters is het achterwiel daar niet mee uitgerust. Dit zorgt er dan ook voor de de NIU is behoorlijk korte remweg heeft van slechts 2.61 meter. Dit is gemeten met een bestuurder van 70 kilo op een droog wegdek bij een snelheid van 30 kilometer per uur. Vergeleken met andere scooters is de remweg behoorlijk kort te noemen. Dit is mede te danken aan de iets grotere wielmaat.
Het EBS systeem weet energie terug te winnen die bij het remmen vrijkomt. Het achterwiel werkt dan als een soort dynamo die de accu vervolgens weer oplaadt. Volgens NIU moet het EBS (Electronic Braking Systeem) een bijdrage van 6% leveren. Of je dit in de praktijk merkt is de vraag want de remmomenten zijn normaliter niet al te lang, tenzij je heel veel in de stad zou rijden. Aan de andere kant kost optrekken en accelereren ook extra energie, dus of je er onder aan de streep iets mee opschiet is de vraag. In ieder geval is het een leuke toevoeging die je er gratis bij krijgt.
Wat een ander leuk detail is, is dat de voorste remklauw voorzien is van een dubbele remzuiger. Een dubbele remzuiger heeft het voordeel dat er meer kracht uitgeoefend kan worden en dat de kans op vastzitten bij langdurig stilstaan minder groot is.
Op het digitale dashboard kun je alles teruglezen
Een fraai overzichtelijk dashboard ontbreekt ook niet op de NIU MQI GT!
Zoals je kunt zien is de snelheid (km per uur) letter groot in beeld te zien en daardoor kun je in een oogwenk de snelheid aflezen. Safety first dus. Daarnaast zie je het rijprogramma (Eco(E-save)/Dynamic/Sport) in beeld komen, de GPS verbinding, de cruise control, de tijd (ook heel handig), en nog een aantal andere zaken.
Wat we natuurlijk het belangrijkst vinden op een elektrische scooter is hoe het met de accu’s zit. Bij een scooter op benzine heb je een benzinemeter en op een elektrische scooter is dat meer digitaal gemaakt net zoals op je telefoon. Aangezien er 2 accu’s in de NIU MQI GT zitten, kun je ook per accu zien hoeveel stroom er in zit.
De meter linksonder die nu 12,8%/h aangeeft, vertelt iets over het energieverbruik. Ga je met 2 personen een steile helling op dan zal de waarde flink oplopen. Als daar in theorie 50%/h zou staan, dan zou je in 1 uur tijd 50% van je accu capaciteit verbruiken.
Je kunt de MQI GT kopen als 25 km snorscooter, 45 km bromscooter, en 70 km motorscooter. De rijprogramma’s zijn met name ontwikkeld voor de motorscooter versie. De rijprogramma’s beperken je in snelheid, niet in kracht. Daarmee kun je energie uitsparen en meer kilometers maken. Sneller rijden kost meer energie, dus de schildpad kan meer kilometers afleggen dan het konijn. E-Save=25km p/u limiet, Dynamic=55km p/u limiet, Sport=70 km p/u limiet.
Richtingaanwijzers die automatisch afslaan
Waar deze elektrisch NIU scooter ook mee is uitgerust zijn automatische richtingaanwijzers. Door middel van een sensor weet de scooter dat je bent afgeslagen. Het komt alsnog vaak voor dat scooterrijders hun richting vergeten uit te zetten na de bocht, en dat kan gevaarlijke situaties veroorzaken.
NIU heeft om die reden 2 innovaties toegevoegd aan deze scooter. De eerste is dat de richtingaanwijzer automatisch uit zou moeten gaan na de bocht. Meestal gebeurt dat ook maar wanneer je niet voldoende het stuur beweegt blijven ze toch knipperen. Met de tweede innovatie wordt dat probleem ook opgelost! De indicatoren zijn namelijk zeer duidelijk zichtbaar zodat je ze ook niet meer over het hoofd ziet.
Er is tevens een knopje om de alarmlichten aan te zetten. Hierbij knipperen dan beide richtingaanwijzers tegelijk.
Met Keyless GO heb je geen sleutel meer nodig!
Bij deze escooter heb je geen rammelende sleutelbos meer want de NIU MQI | GT is uitgerust met Keyless GO. Je krijgt 2 meegeleverde afstandsbedieningen en daarop zitten 3 knoppen. Daarop vind je een rode NIU knop terug, een lock en een unlock. Met de lock en unlock kun je de scooter aan- of uitzetten. Zet je hem aan dan zal de verlichting op de scooter gaan branden. Vervolgens kun je de groene knop rechts op het stuur even inhouden, en is de elektrische NIU scooter klaar voor gebruik. Door de gashendel open te draaien kun je direct rijden.
De 3de (rode) knop is de zoekfunctie. Wanneer je daarop drukt dan zullen de lichten even gaan knipperen en de scooter een geluid maken. Zo vind je hem sneller terug tussen andere geparkeerde scooters. Je moet dan wel binnen bereik zijn van de afstandsbediening.
Er is nog wel een contactslot aanwezig, en daarmee bedien je het stuurslot en kun je het zadel ontgrendelen.
Wat zit er onder het zadel van de MQI | GT?
Onder het zadel tref je om te beginnen 2 accu’s aan. Met 1 accu kun je ook rijden. Op het display zal dat de capaciteit van 1 accu worden getoond.
Wanneer je 1 accu weg zou laten, dan kun je de bergruimte onder het zadel vergroten. Helaas kun je geen helm kwijt onder het zadel, ook niet wanneer je 1 accu weglaat.
Je zult je dan afvragen waarom je maar met 1 accu zou gaan rijden als je ruimte hebt voor 2, en er 2 geleverd worden bij de scooter. Nou… stel dat je de scooter continu wilt gebruiken, of in wilt zetten als bezorgscooter, dan kun je thuis of op de zaak 1 accu aan de lader houden, en met de andere accu gaan rijden. Is je accu leeg, dan rijd je terug om de accu te verwisselen. Het is maar even een voorbeeld.
Gelukkig heeft NIU wel ruimte gereserveerd voor de oplader. De oplader is wat aan de grote kant, maar je kunt hem altijd met je meenemen. Verder blijft er weinig ruimte over onder het zadel, dus als je toch een helm droog wilt kunnen stallen, dan moet je de MQI GT upgraden met een topbox (topkoffer).
Hoe lang duurt het opladen van de accu’s?
Je kunt beide accu’s tegelijk in de scooter opladen, en dat duurt ongeveer 5 uur. Vergeleken met andere scooters is dat behoorlijk snel. Veel scooters zitten rond de 6 a 8 uur dus daarmee spaar je een hoop tijd uit.
Mocht je 1 accu apart willen opladen, dan kost je dat ongeveer 4 uur.
Meer over de accu en het bereik van de NIU
Wat voor de meeste mensen echt belangrijk is, is de accu. Met een elektrische scooter kun je niet even langs de pomp om je accu’s even vol te pompen. Dat is dan weer het voordeel van een scooter op benzine. Daar vul je de tank in 1 a 2 minuten, en je kunt weer door. Bij de elektrische scooter is het timen. Je moet opletten dat je nog voldoende energie overhoud om thuis te komen. Wat dus bij een elektrische scooter belangrijk is, is de capaciteit en de oplaadtijd.
De capaciteit van de accu in combinatie met het opgenomen vermogen van de motor zal je actieradius bepalen. De motor verbruikt bij hogere snelheid meer energie dan bij lage snelheid. Het opgenomen vermogen neemt hierdoor dus toe.
De NIU MQI | GT heeft een 3000 Watt Bosch motor aan boord bij de 45km p/u uitvoering en zelfs een 3100 Watt Bosch motor bij de 70 km p/u uitvoering.
Ga je de NIU MQI GT (Lite) kopen dan krijg je 2x een 48V31AH accu. Ga je een NIU MQI GT Sport kopen, dan krijg je 2x een 48V42AH accu.
- GT Lite = 2976 Wh accu vermogen (rekensom= 2x 48V x 31Ah)
- GT Sport = 4032 Wh accu vermogen (rekensom = 2x 48V x 42Ah)
De motor heeft bij de 45km versie een maximaal opgenomen vermogen van 3000 Watt. Met andere woorden zal hij alleen onder zware omstandigheden maximaal 3000 Watt verbruiken. Zware omstandigheden is bijvoorbeeld een helling op, of een passagier achterop (belading), en dan op maximale snelheid.
Wanneer de motor 3000 Watt op zou nemen (zware omstandigheden), en je hebt een accu van 2976 Wh (standaard MQI GT), dan zou je accu het net 1 uur lang volhouden. 2976 Wh wil zeggen dat de accu 2976 Watt per uur kan leveren. Dus 1 uur lang 2976 Watt. 1 uur lang rijden op 45 km per uur, is dus een afstand van 45 kilometer onder zware omstandigheden.
In praktijk kun je niet continu 45km per uur, aan een stuk rijden, en zal de gemiddelde snelheid zakken, en dus ook het verbruik van de motor.
NIU geeft de volgende waardes aan qua actieradius:
km bereik | gewicht (kg) | buiten temp °C | snelheid | uitvoering |
---|---|---|---|---|
105 | 70 | 25 | 45 km p/u | GT SPORT |
95 | 70 | 0 | 45 km p/u | GT SPORT |
95 | 90 | 25 | 45 km p/u | GT SPORT |
85 | 90 | 0 | 45 km p/u | GT SPORT |
70 | 70 | 25 | 45 km p/u | GT Lite |
60 | 70 | 0 | 45 km p/u | GT Lite |
60 | 90 | 25 | 45 km p/u | GT Lite |
50 | 90 | 0 | 45 km p/u | GT Lite |
90 | 70 | 25 | 25 km p/u | GT Lite |
80 | 70 | 0 | 25 km p/u | GT Lite |
80 | 90 | 25 | 25 km p/u | GT Lite |
70 | 90 | 0 | 25 km p/u | GT Lite |
In het tabel lees je dus het volgende af:
- km bereik (actieradius) – hoeveel kilometer je kunt afleggen.
- gewicht (kg) – dus hoeveel belading is er. Weegt de bestuurder 70kg of 90kg?
- buitentemperatuur °C – hoe warm is het buiten?
- snelheid km p/u – dus hoe snel je met de scooter rijdt.
- mode – GT met 2x 48V31AH accu of GT Sport met 2x 48V42AH accu.
Let er op dat deze waardes wel theoretisch zijn. Niet alleen het gewicht van de bestuurder en de buitentemperatuur hebben invloed op de capaciteit van de accu, maar ook de tegenwind, de bandenspanning, of je een helling of fietsersbrug tegenkomt, en je rijgedrag. Continu optrekken en remmen kost ook extra energie. Daarom is Cruise Control een uitkomst waarmee je weer wat kunt besparen.
Alarmsysteem die je tevens waarschuwt via de app
Standaard zit er bij de NIU scooter een alarmsysteem ingebouwd. Deze gaat automatisch aan zodra je de scooter met de afstandbediening op ‘lock’ zet. De knipperlichten zullen samen een geluidje laten weten dat het alarm actief is.
Zodra iemand de scooter in beweging brengt dan zal niet alleen de sirene hoorbaar zijn en de lichten gaan knipperen, maar je krijgt op je telefoon ook een melding via de NIU app. Je kunt dan meteen gaan kijken of het vals alarm was, iemand die tegen je scooter aan heeft gestoten, of dat iemand hem daadwerkelijk probeerde te stelen.
Wat kun je met de NIU app allemaal doen?
De NIU is uitgerust met een heleboel mooie gadgets en een daarvan is dat je jouw telefoon ook kunt koppelen met de scooter. Via de NIU app ben je 24 uur per dag verbonden met je scooter.
De NIU app kun je gratis downloaden voor Android en iPhone. De app kun je terugvinden in de APPstore van Apple of in Google Play voor Android gebruikers.
- Voertuig positie uitlezen
- Energieverbruik en resterend aantal kilometers uitlezen
- Zelfdiagnose + firmware (software) upgrade uitvoeren
- Alarmmelding ontvangen
- en nog veel meer!
disclaimer: meeste beeldmateriaal afkomstig van niu.com
Wil je meer scooters bekijken of op de hoogte blijven van het laatste scooter nieuws, dan kun je ook eens een kijkje nemen op Scootergids.nl. Daar vind je vele merken, zowel op benzine als elektrisch, van grote en kleine fabrikanten van Piaggio (die tegenwoordig ook elektrische modellen maakt), tot aan Peugeot.