De Opel Mokka is een populaire compacte SUV en staat bekend om zijn moderne technologie en degelijke prestaties. Maar als je overweegt er een te kopen, wil je natuurlijk van tevoren weten hoe betrouwbaar hij is, of hij vaak kapot gaat en of er bekende, veel voorkomende problemen zijn. We gaan tevens in op de verschillen tussen de versies dus lees dit artikel helemaal door om op de hoogte te zijn.
Inhoudsopgave
Verschillende uitvoeringen van de Opel Mokka
Er zijn verschillende uitvoeringen van de Opel Mokka geproduceerd, elk met zijn eigen kenmerken en specificaties. Hieronder volgt een overzicht van de verschillende uitvoeringen en de periodes waarin ze geproduceerd zijn:
#1 – Opel Mokka (2012-2016):
Dit is de eerste generatie van de Opel Mokka die geproduceerd werd van 2012 tot en met 2016. Deze uitvoering was verkrijgbaar in verschillende varianten, zoals de Mokka 1.4 Turbo, 1.6 CDTi en 1.7 CDTi.
#2 – Opel Mokka (2016-2020):
Dit is de tweede generatie van de Opel Mokka die geproduceerd werd van 2016 tot en met 2020. Deze uitvoering is verkrijgbaar in verschillende varianten, zoals de Mokka X 1.4 Turbo, 1.6 CDTi en 1.4 Turbo LPG.
#3 – Opel Mokka (2020-heden):
Dit is de derde generatie van de Opel Mokka die geproduceerd wordt vanaf 2020 en nog steeds in productie is. Deze uitvoering is verkrijgbaar in verschillende varianten, waaronder de Mokka-e (elektrische variant).

Bekende problemen Opel Mokka per uitvoering
Hieronder vind je een overzicht van de bekende problemen en mankementen van de verschillende uitvoeringen van de Opel Mokka, inclusief wanneer ze gebouwd zijn.
Opel Mokka (2012-2016) bekende problemen en mankementen
De eerste generatie Opel Mokka werd geproduceerd van 2012 tot 2016 en was verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen.
Technische problemen:
- Problemen met het infotainmentsysteem, waaronder het volledig uitvallen van het scherm
- Problemen met de deurklinken die niet goed functioneren
- Problemen met de aandrijfunit en motoren, waaronder lawaai en trillingen
- Problemen met de batterij, in geval van de elektrische varianten
-
Zwakke punten / minpunten:
- Hoge onderhoudskosten in vergelijking met concurrenten
- Minder brandstofefficiënt dan andere modellen in zijn klasse
Opel Mokka (2016-2020) bekende problemen en mankementen
De tweede generatie Opel Mokka, geproduceerd van 2016 tot 2020, introduceerde de Mokka X variant.
Technische problemen:
- Problemen met het koelsysteem, waaronder storingen in de thermostaat
- Problemen met het stop-startsysteem
- Elektrische problemen, waaronder issues met de elektrische ramen en deursloten
-
Zwakke punten / minpunten:
- Interieur kwaliteit en comfort is minder in vergelijking met sommige concurrenten
- Minder ruimte voor passagiers en bagage in vergelijking met andere modellen in dezelfde klasse
Opel Mokka (2020-heden) bekende problemen en mankementen
De derde generatie Opel Mokka, die vanaf 2020 geproduceerd wordt, omvat ook de elektrische variant, de Mokka-e.
Technische problemen:
- Problemen met het infotainmentsysteem, inclusief problemen met de connectiviteit van Apple CarPlay en Android Auto
- Problemen met het oplaadsysteem bij de Mokka-e
-
Zwakke punten / minpunten:
- De elektrische variant (Mokka-e) kan een lagere reële actieradius hebben dan geadverteerd, afhankelijk van verschillende factoren zoals het rijgedrag, weersomstandigheden, enz.
- De kosten van vervanging van de accu voor de Mokka-e kunnen hoog zijn.
Hoeveel kost een 2de hands Opel Mokka?
prijzen zijn een momentopname en van 23-6-2023
Bouwjaar | Model | Prijs | Kilometerstand |
2023 | Opel Mokka GS Line 130pk Automaat | € 40.209,- | 1 km |
2022 | Opel Mokka 1.2 Turbo Automaat Elegance | € 28.945,- | 27.647 km |
2021 | Opel Mokka Elegance 130pk | € 25.925,- | 36.406 km |
2018 | Opel Mokka 1.4 TURBO INNOVATION 140PK | € 17.950,- | 67.244 km |
2017 | Opel Mokka 1.4 Turbo Innovation Automaat | € 19.950,- | 49.784 km |
2016 | Opel Mokka 1.4 T Innovation AUTOMAAT | € 16.450,- | 93.046 km |
2015 | Opel Mokka 1.4 T 140PK ECC CRUISE LMV NAVIGATIE TREKHAAK | € 11.999,- | 134.854 km |
Aankoopadvies Opel Mokka
Bij het kopen van een tweedehands Mokka zijn er enkele cruciale punten om in gedachten te houden. Controleer eerst de motorconditie, luister naar ongewone geluiden en let op olielekkages. Als de auto een dieselmotor heeft, controleer dan het roetfilter. Bij benzineversies is het belangrijk om te controleren of de turbo goed werkt.
Vraag om de onderhoudsgeschiedenis van de auto. Een goed onderhouden Mokka zal minder snel problemen hebben. Controleer het interieur op slijtage, vooral aan stoelen, schakelaars en knoppen. Test alle elektronische systemen, zoals het infotainmentsysteem, parkeersensoren en cruise control.
Controleer de banden op voldoende profiel en gelijkmatige slijtage. Onregelmatige slijtage kan wijzen op problemen met de ophanging of wieluitlijning. Loop rond de auto om te controleren op roest of schade en let op de staat van de lak. Maak altijd een proefrit om het rijgedrag, de remmen en het schakelen te testen. Met de juiste voorbereiding en aandacht voor detail, kun je een betrouwbare en plezierige Opel Mokka vinden.
ik heb wel intresse in ’n mokka
Ik heb een Mokka E uit 2021,
3x OBC (interne lader) vervangen a 3000 euro en laatst kabelboom achter links en rechts vervangen door corrosie.
Ben het vertrouwen in de auto wel een beetje kwijt
En ja actieradius is in de winter op eco hooguit 200 km maar dan wel heeeeeel voorzichtigh met geknepen billetjes rijden……
12/09/2024 grote onderhoudbeurt 600 euro kmstand 71553
11/04/1925 na 1950 km rijden huidige stand 73450 levensduur motorolie 43 % hoe is dit mogelijk
Hoe de olielevensduur werkt bij Opel (zoals in de Mokka)
De motorolielevensduur (Oil Life Monitoring System) van Opel is niet lineair en niet puur gebaseerd op kilometers. Het is een adaptief systeem dat rekening houdt met:
Koude starts en korte ritten: Dit veroorzaakt meer condens en onvolledige verbranding, waardoor de olie sneller vervuilt.
Veel stationair draaien (bijv. in files): De motor draait, maar de auto legt geen afstand af — dit telt zwaarder mee voor slijtage.
Temperatuurverschillen (wintergebruik): Extreem koud of heet weer beïnvloedt de degradatie van de olie.
Aantal regeneraties van het roetfilter (bij diesels): Tijdens zo’n regeneratie verdunt brandstof de olie lichtjes.
Rijstijl: Sportief rijden, veel toeren maken of vaak optrekken beïnvloedt de belasting op de olie.
Oliekwaliteit: Slechte of verkeerde olie kan sneller degraderen, zeker als het niet volledig synthetisch is.
Dus, in jouw geval:
De grote onderhoudsbeurt werd gedaan op 71.553 km.
Je hebt 1.950 km gereden tot 73.450 km.
De olie staat nu op 43%, dus er is 57% “opgebruikt”.
Dat komt neer op gemiddeld 34 km per procent olielevensduur.
Dat lijkt weinig, maar is absoluut verklaarbaar als:
Het systeem niet gereset is (dan klopt de 43% niet).
Je alleen korte ritten doet (bv. 5 km naar werk).
Je veel stil hebt gestaan in de wintermaanden.
Wat kun je doen?
1. Laat controleren of de boordcomputer gereset is na de onderhoudsbeurt (dat moet handmatig).
2. Vraag welk type olie gebruikt is (bv. GM Dexos2 volsynthetisch?).
3. Laat desnoods een tussentijdse oliekwaliteitstest doen als je twijfelt.