Autorijden is tegenwoordig niet goedkoop. Zo betaal je flink voor je wegenbelasting, voor je verzekering, en voor de brandstof. Benzine is in de meeste gevallen nog altijd de beste keus als het om brandstof gaat. Daarnaast heb je met een benzineauto ook geen gedoe met dure roetfilters en ben je tevens goedkoper uit qua wegenbelasting. Ook voor korte stukken is een benzineauto interessanter want een diesel die te weinig lange stukken maakt gaat op den duur ook stuk.
Wat zijn de 10 beste benzine auto’s die tevens lekker zuinig zijn is de vraag van vandaag. We willen immers een goede betrouwbare auto die ook lekker goedkoop is. In dit artikel geven we daar antwoord op!
Voordat we beginnen met de modellen willen we nog een ander voordeel benadrukken van een kleine auto op benzine. De onderdelen van kleine auto’s zijn namelijk een stuk goedkoper dan die van grotere auto’s. Niet alleen de banden en remmen, maar in principe zijn alle onderdelen beter geprijsd. Daarmee bespaar je dus ook een boel geld.
Inhoudsopgave
(#1) Volkswagen Polo
De Volkswagen Polo is al decennia lang een zeer populaire kleine auto. Ondanks zijn compacte afmetingen is hij toch ruim genoeg. Je hoeft dus geen compromissen te sluiten. Zodra je achter het stuur plaatsneemt dan heb je helemaal niet het gevoel in een kleine auto te zitten. Alles is tegenwoordig ruim bemeten en de Duitse kwaliteit is tevens zeer betrouwbaar. Een ander voordeel van de VW Polo is dat hij behoorlijk waardevast is. Dat betekent dat je hem na afloop eenvoudig kunt verkopen voor een goede prijs. Dat geldt niet voor een heleboel andere merken.
De Volkswagen Polo heeft al vele gezichten (face lifts) gehad in de loop der tijd. Zo kun je een model kiezen met de bouwjaren 2014-2017, 2017-2021, en 2021 tot en met nu. Als we alleen kijken naar het allernieuwste model, dus vanaf 2021, dan is het instapmodel voorzien van een 1 liter motor (999cc) met 80pk. Hij heeft een topsnelheid van 171 km p/u en een verbruik van 1 op 19. Daarmee krijgt hij het energielabel B.
De nieuwe Polo heeft een tankinhoud van 40 liter en weegt 1032 kg en in 2023 kost de wegenbelasting ongeveer €107,- per 3 maanden. De richtprijs ligt rond de €21.000,-. Verder is de Polo voorzien van de bandenmaat 185/65 R15. Een Continental bandenset kost je in deze maat ongeveer 75,- euro per band.
Wat de remmen betreft heeft de VW Polo voor remschijven en achter trommelremmen en een draaicirkel van 10,6 meter.
De standaard uitrusting van de VW Polo
- Achterbank neerklapbaar
- Afdekhoes bagageruimte
- Airbag
- Airbag hoofd
- Airbag passagier
- Airbag zij
- Airconditioning
- Anti-blokkeer remsysteem
- Boordcomputer
- Centrale deurvergrendeling
- Gordelspanners
- Hoogteverstelling stoel
- Spiegels elektrisch
- Spiegels verwarmd
- Stuur in hoogte verstelbaar
- Stuurbekrachtiging
- Traction control
- Zijruiten elektrisch achter
- Zijruiten elektrisch voor
Opties waaruit je kunt kiezen
- Alarm
- Cruise control
- Lichtmetalen velgen
- Metallic lak
- Parkdistance control achter
- Parkdistance control voor
(#2) Hyundai i10
De Hyundai i10 is ook een kleine en zuinige benzineauto die ook in de loop der tijd een aantal facelifts heeft gehad. De i10 van Hyundai is een zeer fraaie auto om te zien en bovendien zeer betrouwbaar. Hyundai is een Koreaans merk en die staan bekend om hun betrouwbaarheid. Hyundai geeft standaard 5 jaar garantie dus daar krijg je zeker een stukje zekerheid voor terug.
De Hyundai i10 is zowel met een 1.0- als 1.2 liter benzinemotor verkrijgbaar. Beide motoren zijn zeer zuinige te noemen. Ook de afwerking en het interieur is wat de hedendaagse gebruiker mag verwachten van een auto in 2023. De Hyundai i10 is zeker geen dure auto in aanschaf, en je krijgt absoluut waar voor je geld. Standaard zijn de i10 modellen uitgerust met een heleboel luxe opties waarbij je bij andere merken extra voor moet betalen.
Een minpuntje van de i10 is dat de kofferbak erg klein is, maar dat is bij veel kleine auto’s op benzine niet veel anders natuurlijk.
Ook de Hyundai i10 draait al lange tijd mee. Het eerste model kwam in 2008 op de markt en de 2de versie werd in 2011 gelanceerd. In 2013 kwam er wederom een nieuw model welke tot 2017 is gevoerd. Daarna kwam er een model van 2017 tot 2020, en vanaf 2020 tot en met nu is het laatste eb huidige model die je kunt kopen.
Het nieuwste 2020-heden model heeft een instapmotor van 998cc met een vermogen van 67pk. De topsnelheid ligt op 156 kilometer en het verbruik op 1 op 21! Daarmee is hij een tikkie zuiniger dan de Volkswagen Polo.
De Hyundai i10 is zeker een goedkope kleine benzine auto want hij weegt slechts 899 kilo. Hierdoor zijn de kosten van de wegenbelasting lekker laag. Je betaalt slechts €83,- per 3 maanden. Veel goedkoper dan dit kun je niet rijden. Ook de i10 heeft een energielabel B.
De tankinhoud is 36 liter en dat is 4 liter minder dan de Polo. Ondanks dat de motor iets minder vermogen heeft vergeleken met de Polo, zijn ze nagenoeg even snel. Dit heeft mede te maken doordat de Hyundai i10 een stukje lichter is in gewicht.
De bandenmaat van de i10 is 175/65 R14. Een set Michelin banden kost je dan ongeveer €70,- per band. Uiteraard zijn er een heleboel merken als het om autobanden gaat, dus het kan nog goedkoper dan dit. De vanafprijs ligt op €16.595,- voor een 5 deurs uitvoering.
Wat de remmen betreft heeft de i10 zowel voor als achter remschijven. Dit is een pluspunt!
Verder is de draaicirkel van 9,7 meter en dat is ook lekker klein.
De standaard uitrusting van de i10
- Achterbank neerklapbaar
- Airbag
- Airbag hoofd
- Airbag passagier
- Airbag zij
- Alarm
- Anti-blokkeer remsysteem
- Boordcomputer
- Centrale deurvergrendeling
- Cruise control
- Gordelspanners
- Hoogteverstelling stoel
- Lichtsensor
- Stuur in hoogte verstelbaar
- Stuurbekrachtiging
- Traction control
- Zijruiten elektrisch voor
Opties waaruit je kunt kiezen
- Dagrijverlichting LED
- Cruise control met snelheidslimiet (i-Drive)
- Noodremassistent met voetgangersherkenning (i-Drive)
- 8 inch multimediascherm met navigatie (Comfort)
- Airco (Comfort)
- Snelheidsbordenherkenning (Comfort Smart)
- Achteruitrijcamera (Comfort Smart)
- Parkeersensoren (Premium)
(#3) Dacia Sandero
De Dacia Sandero is een Franse auto, en dochter van Renault. Dacia stond in het verleden niet bekend om haar ingenieuze design, maar met de nieuwe Sandero hebben ze daar verandering in gebracht. Dacia is een echte prijsvechter. Een goedkopere benzine auto in crossover uitvoering ga je voor deze prijs waarschijnlijk niet vinden. De nieuwe Dacia Sandero Stepway die vanaf 2022 gemaakt wordt kost je slechts €20.420,-
De Dacia Sandero is sinds 2008 al op de markt. De modellenreeks loopt als volgt:
- 2008-2012
- 2013-2016
- 2016-2021
- 2021-2022
- 2022-heden
Een crossover is een kruising tussen een normale kleine auto en een SUV. Je zit hoger en de instap is ook hoger. De voordelen zijn dat je een beter overzicht op de weg hebt.
De Dacia Sandero heeft een instapmotor van 1 liter (999cc) met 3 cilinders. Hij heeft een topsnelheid van 169 km per uur en een verbruik van 1 op 18. Vergeleken met de Polo (1 op 19) en i10 (1 op 21) is de Dacia Sandero iets minder zuinig. Dit is te wijten aan het crossover model welke meer wind vangt.
Het gewicht van de Sandero is 1073 kilogram en dat brengt de kosten van de wegenbelasting op €131,- per 3 maanden.
De bandenmaat van de Dacia Sandero is 185/65 R15. Dezelfde bandenmaat als de Polo wat neerkomt op een €75,- per band wanneer je deze zou moeten laten vervangen.
Wat de remmen betreft heeft de Dacia Sandero voor remschijven en achter trommelremmen en een draaicirkel van 10,6 meter. Dit is bijna een meter meer dan de i10.
De standaard uitrusting van de Dacia Sandero
- Achterbank neerklapbaar
- Airbag
- Airbag hoofd
- Airbag passagier
- Airconditioning
- Anti-blokkeer remsysteem
- Armsteun voor
- Boordcomputer
- Centrale deurvergrendeling
- Cruise control
- Gordelspanners
- Hoofdsteunen achter
- Hoogteverstelling stoel
- Lichtsensor
- Parkdistance control achter
- Regensensor
- Spiegels elektrisch
- Spiegels verwarmd
- Stuur in hoogte verstelbaar
- Stuurbekrachtiging
- Zijruiten elektrisch achter
- Zijruiten elektrisch voor
Opties waaruit je kunt kiezen
- Automatic climate control
- Lichtmetalen velgen
- Metallic lak
- Navigatiesysteem
- Stoelen verwarmd
(#4) Peugeot 208
De nieuwe Peugeot 208 is wellicht de mooiste kleine benzine auto die je op dit moment kunt kopen, maar smaken verschillen. De Peugeot 208 zit in een heel sportief jasje en ziet er stoer uit. Je hebt absoluut het gevoel dat je waar krijgt voor je geld.
Het interieur is zeer fraai vormgegeven en ook daar vind je de sportieve kenmerken terug. De 208 heeft een goede wegligging en het bekende Franse rijgedrag wat uiterst comfortabel te noemen is. Kortom… hij rijdt heerlijk!
Je kunt zowel een Peugeot 208 met benzine motor kopen als elektrisch. Elektrische auto’s hebben doorgaans een hogere aanschafprijs en kunnen onderaan de streep goedkoper zijn wanneer je zonnepanelen op je dak hebt. Waar je echter wel bij een elektrische auto rekening mee moet houden is het bereik. Onder gunstige omstandigheden haal je 270 kilometer met de elektrische versie. Opladen kost vervolgens tijd. Bij een benzine auto heb je daar natuurlijk geen last van want niet alleen het bereik (actieradius) is groter, maar ook het aanvullen van je brandstof gaat sneller. Tanken kost immer zo’n 2 minuten.
Vanaf 2019 kun je de nieuwe Peugeot 208 kopen met een vanafprijs van €21.350,-.
De Peugeot 208 is een 5 deurs auto met een 1.2 liter motor (1199 cc). Zijn topsnelheid ligt op 174 km per uur en het verbruik is 1 op 19.
De Peugeot 208 benzine auto weegt 955 kilo en dat is behoorlijk licht. Je zou verwachten dat hij zwaarder zou wegen. Doordat bepaald plaatmateriaal van kunststof is heeft Peugeot het gewicht kunnen reduceren. Qua wegenbelasting kom je op €107,- per 3 maanden uit.
De Peugeot heeft een tankinhoud van 44 liter en een draaicirkel van 10,4 meter.
De 208 is zoals de meeste kleine auto’s voorzien van remschijven aan de voorkant en trommelremmen aan de achterkant, op de i10 na, die wel remschijven achter heeft.
De bandenmaat is net als de Polo 185/65 R15 en bij vervanging van de banden ben je zo’n €75,- per band kwijt.
Standaard uitrusting van de Peugeot 208
- Achterbank neerklapbaar
- Airbag
- Airbag hoofd
- Airbag passagier
- Airbag zij
- Airconditioning
- Anti-blokkeer remsysteem
- Centrale deurvergrendeling
- Cruise control
- Gordelspanners
- Hoogteverstelling stoel
- Lichtsensor
- Stuurbekrachtiging
- Traction control
- Zijruiten elektrisch voor
Opties waaruit je kunt kiezen
- Hill assist
- Parkeersensoren
- Achteruitrijcamera
- Automatische omschakeling tussen dimlicht en grootlicht
- 17 inch lichtmetalen Bronx velgen
(#5) Ford Fiesta
De Ford Fiesta… wie kent hem niet? De Fiesta is sinds 2002 al een populaire kleine benzine auto die je vandaag de dag nog steeds rond ziet rijden. Wellicht niet meer zo veel in Nederland, maar in het buitenland kom je ze nog heel veel tegen. Ford maakt over het algemeen goede auto’s en vooral kleine auto’s gaan vaak wat langer mee dan de grote.
Inmiddels zitten we met de nieuwste Ford Fiesta op de 12de generatie Fiesta en dat mag gevierd worden. De nieuwe Fiesta ziet er een stuk sportiever uit dan de modellen die ze voorheen hebben uitgebracht, als we dan puur even kijken naar de kleinere reeks. Op zich ziet de Fiesta er niet eens heel klein uit, en zo voelt hij dan ook niet aan wanneer je achter het stuur plaatsneemt.
Ook de Fiesta van Ford is standaard voorzien van 5 deuren en heeft een richtprijs van €20.500,-. Dit is een redelijk gemiddelde prijs voor een compacte benzine auto tegenwoordig.
Net als alle andere kleine auto’s in deze vergelijking, valt de Fiesta ook in het B segment.
De Ford Fiesta komt met een 1.1 liter motor met 1084cc en heeft een topsnelheid van 160 km per uur.
Zijn verbruik ligt op 1 op 19 en hij weegt 1058 kilogram. De wegenbelasting komt daarmee op €131,- per 3 maanden. Dit is niet de goedkoopste want met de i10 ben je slechts €83,- per kwartaal kwijt.
De Ford Fiesta heeft een draaicirkel van 10,1 meter, een tankinhoud van 42 liter en remschijven voor/trommelremmen achter.
De bandenmaat bij de Ford Fiesta is 195/60 R15. Een tikke breder en sportiever dan bij de meeste kleine auto’s. Per band ben je zo’n €80,- kwijt als je voor een A-merk band gaat.
Standaard uitrusting van de Ford Fiesta
- Airbag
- Airbag hoofd
- Airbag passagier
- Airbag zij
- Airconditioning
- Anti-blokkeer remsysteem
- Boordcomputer
- Centrale deurvergrendeling
- Cruise control
- Gordelspanners
- Hoogteverstelling stoel
- Lichtsensor
- Spiegels elektrisch
- Stuurbekrachtiging
- Traction control
- Zijruiten elektrisch voor
Opties waaruit je kunt kiezen
- Getint glas
- Metallic lak
- Parkdistance control achter
(#6) Seat Ibiza
Het Spaanse merk Seat heeft ook vele modellen in haar gamma zitten. De Seat Ibiza is wellicht ook hun bekendste model. Ook de Seat Ibiza is een kleine auto welke met benzinemotor verkrijgbaar is.
De eerste Ibiza van Seat kwam in 2006 op de markt en was meteen een groot succes vanwege de aantrekkelijke prijs en fraaie design. Vandaag de dag is het model vanaf bouwjaar 2021 te koop en die ziet er gelikt en sportief uit. Veel mensen zullen dan ook twijfelen tussen de Seat Ibiza en de Peugeot 208 omdat ze nogal aan elkaar gewaagd zijn. De instapprijs van de Ibiza ligt op €21.950,- en daarmee is hij net iets duurder dan de 208.
Ook de Ibiza telt 5 deuren net als alle anderen. Tegenwoordig lijkt dit wel de norm te zijn.
De Ibiza komt met een 1.0 liter motor (999cc) met een vermogen van 80pk. Daarmee haalt hij een topsnelheid van 170 km per uur. Het verbruik is 1 op 19 wat heel gemiddeld is.
Hij weegt 1011 kg en om die reden betaal je ongeveer €107,- wegenbelasting per kwartaal. Wij zeggen ongeveer want het maakt namelijk uit in welke provincie je woont. In onze prijsberekeningen nemen wij de provincie Utrecht. In Drenthe zou je €113,- per kwartaal kwijt zijn i.p.v. €107,-. Op zich zijn de verschillen niet heel groot, maar ze zijn er wel.
De Ibiza heeft een 40 liter tank en een draaicirkel van 10,6 meter.
Qua reminrichting heeft de Seat remschijven voor en trommelremmen achter.
De bandenmaat is 185/65 R15 en een band laten vervangen zou je €75,- euro kosten in deze bandenmaat.
Standaard uitrusting van de Seat Ibiza
- Airbag
- Airbag hoofd
- Airbag passagier
- Anti-blokkeer remsysteem
- Boordcomputer
- Centrale deurvergrendeling
- Cruise control
- Gordelspanners
- Hoofdsteunen achter
- Hoogteverstelling stoel
- Spiegels elektrisch
- Stuurbekrachtiging
- Traction control
- Zijruiten elektrisch voor
Opties waaruit je kunt kiezen
- Digitale cockpit 8,25 inch met Seat connect
- Digitale cockpit 10,25 inch met Seat connect
- Beats Audio
- Lichtmetalen velgen 18 inch
- Licht en regensensor
- Climate control
- Donker getinte ruiten
- Parkeersensoren achter
(#7) Honda Jazz
Hoewel je de Honda Jazz in Nederland toch iets minder vaak ziet rijden dan menig andere kleine benzine auto, is het zeker geen minder goede auto. Sterker nog is Honda een van de meest betrouwbare automerken die je maar kunt kopen!
Qua afmeting is de Jazz van Honda zeer vergelijkbaar met de Volkswagen Polo, maar het voordeel van de Jazz is dat hij een hoge instap heeft. De Jazz HEV is een hybride auto en dat wil zeggen dat hij een benzinemotor heeft welke is gecombineerd met een elektromotor. Hierdoor is het gemiddelde verbruik een stuk lager omdat de auto bij lage snelheden gebruik maakt van de elektromotor. De accu’s worden door de dynamo van de motor weer bijgeladen.
Een pluspunt van de Honda Jazz is dat hij voorzien is van een distributieketting en dat vraagt in principe geen onderhoud. De tegenhanger van de ketting is de distributieriem en die moet je wel om de zoveel jaar of om de zoveel kilometer laten vervangen, en dat brengt natuurlijk kosten met zich mee.
De Honda Jazz E:HEV (hybrid) heeft wel een stevige prijs want hij kost €26.000,-
Hybrids oftewel hybride auto’s zijn zwaarder van gewicht omdat ze een accupakket en elektromotor aan boord hebben naast de normale verbrandingsmotor. De Honda weegt 1300 kg en daardoor betaal je €180,- aan wegenbelasting per kwartaal.
De Honda Jazz is geen plugin-hybrid dus je kunt de accu’s niet opladen door een stekker in een laadpaal te steken. Kon dat wel dan kreeg je tot en met 2024 een korting van 50% op de wegenbelasting.
Een goede auto is de Honda Jazz hybrid zeker, maar de goedkoopste is hij zeker niet, ondanks dat hij een verbruik heeft van 1 op 22. Wanneer je echt veel kilometers maakt, en dan vooral binnen de stad, dan kunnen de kosten onderaan de streep nog best meevallen. Maar de hoge aanschafprijs schrikt de meeste mensen wel af.
De Honda Jazz heeft een 1.5 liter (1498cc) brandstofmotor met 109 pk. Omdat het een hybrid is, is hij ook alleen als automaat verkrijgbaar en niet als handgeschakeld.
De tankinhoud bedraagt 40 liter en de draaicirkel is 10,1 meter wat redelijk klein te noemen is.
Zowel de voorwielen als achterwielen zijn uitgerust met remschijven, en dat is weer een pluspunt.
Verder staat de auto op 185/60 R15 banden waarbij je zo’n €75,- euro per band kwijt zou zijn.
Standaard uitrusting van de Honda Jazz
- Achterbank neerklapbaar
- Afdekhoes bagageruimte
- Airbag
- Airbag hoofd
- Airbag knie
- Airbag passagier
- Airbag zij
- Airbag zij achter
- Airconditioning
- Anti-blokkeer remsysteem
- Armsteun voor
- Centrale deurvergrendeling
- Cruise control
- Gordelspanners
- Hoogteverstelling stoel
- Regensensor
- Spiegels elektrisch
- Spiegels verwarmd
- Stoelen verwarmd
- Stuurbekrachtiging
- Zijruiten elektrisch achter
- Zijruiten elektrisch voor
Opties waaruit je kunt kiezen
- Honda sensing
- Lederen stuurwiel
- Zwarte dakspoiler
- Zwarte spiegelkappen
- Parkeersensoren voor en achter
- lichtmetalen velgen
- Smart keyless Entry and start
- Wireless Apple Carplay
(#8) Audi A1
De Audi A1 is het kleinste model van het Duitse merk Audi welke tot de VAG groep behoort. Onder de VAG groep vallen Audi, Volkswagen, Seat, en Skoda.
Sinds 2010 is de Audi A1 op de markt en meteen een gewilde kleine auto. Inmiddels is in 2022 de 7de generatie van de A1 op de markt verschenen welke nauwelijks nog onder doet bij de grotere Audi’s.
Wat direct opvalt aan de Audi A1 is dat hij er super gelikt uitziet. Je betaalt een boel geld maar krijgt er wel iets heel moois voor terug. De Audi is voor mensen met diepere zakken want niet alleen de aanschafprijs is pittig, maar ook is het verbruik wat minder gunstig dan andere vergelijkbare kleine auto’s op benzine. De Audi A1 kost namelijk €32.000,- en dat is de helft meer dan bijvoorbeeld de Hyundai i10. Natuurlijk is dat appels met peren vergelijken, maar wie wat meer investeert krijgt uiteraard ook meer terug.
Audi is een heel waardevast merk en dat betekent dat je de auto goed kunt verkopen.
Her verbruik is 1 op 15 en daardoor krijgt de A1 het energielabel C.
Met zijn compacte motorinhoud van slechts 999cc (1 liter) levert de TFSI benzinemotor toch 95 pk. Snel is hij ook want in 11,5 seconde zit je op 100 km per uur en de topsnelheid ligt op 185 km per uur.
De Audi is ook een stukje zwaarder dan andere kleine auto’s. De A1 weegt 1110 kg en dat kost je €131,- per kwartaal aan wegenbelasting.
De tankinhoud is 40 liter en de draaicirkel 10,6 meter. Zoals je ook zou mogen verwachten van Audi en gezien zijn prijs, zijn ook de achterremmen met remschijven uitgerust.
Het rijcomfort van de Audi is natuurlijk wel heel erg goed en is de afwerking ook subliem te noemen. Tot in de puntjes is deze auto fraai afgewerkt!
De bandenmaat van de Audi A1 is 205/55 R17. Lekkere grote wielen dus. De prijs per band ligt rond de €120,- dus ook een bandensetje is wat prijziger.
Standaard uitrusting van de Audi A1
- Achterbank neerklapbaar
- Airbag
- Airbag passagier
- Airbag zij
- Airconditioning
- Anti-blokkeer remsysteem
- Armsteun voor
- Centrale deurvergrendeling
- Cruise control
- Gordelspanners
- Hoogteverstelling stoel
- Lichtmetalen velgen
- Lichtsensor
- Navigatiesysteem
- Parkdistance control achter
- Regensensor
- Spiegels elektrisch
- Spiegels verwarmd
- Stuur in hoogte verstelbaar
- Stuurbekrachtiging
- Zijruiten elektrisch achter
- Zijruiten elektrisch voor
Opties waaruit je kunt kiezen
- Verwarmde voorruit
- Verwarmde stoelen
- Koplamp sproeiers
- Getint glas
- Automatische climate control
- Gekleurde dakkoepel
- S-line bumpers
- Sportophanging
#9 Renault Clio
De Franse Renault Clio is ook een zeer populaire kleine auto met benzinemotor. Renault geeft altijd veel voor weinig. Dat houdt in dat je veel toeters en bellen krijgt (opties) voor een aantrekkelijke prijs van slechts €19.500,-.
Franse auto’s rijden zeer comfortabel en dat geldt ook voor de Renault Clio.
De Clio is sinds 2005 op de markt en gaat sinds 2019 de 12de generatie in, en in de tussentijd is er veel veranderd!
De Renault Clio is een luxe auto met een sportief karakter. Het is zeker een auto waarin je gezien mag worden. Daarnaast is hij voorzien een vlotte benzinemotor wat deze kleine auto ook nog eens behoorlijk snel maakt.
De topsnelheid ligt op 180 km per uur en de krachtbron, welke een benzinemotor betreft, is een 999cc (1 liter) motor met 91 pk.
Het verbruik ligt op 1 op 19 en dat is heel gunstig, zeker gezien zijn sportieve prestaties.
Qua gewicht komt de Renault Clio op 1057 kg en wat de wegenbelasting betreft komt dat neer op €131,- per kwartaal.
De tankinhoud bedraagt 42 liter en de draaicirkel is 10,4 meter.
De Renault Clio heeft aan de achterkant trommelremmen en aan de voorkant remschijven zitten.
En wat de bandenmaat betreft is de Renault Clio uitgerust met 185/55 R15 banden. Per band ben je bij vervanging zo’n €75,- kwijt.
Al met al een geel goede kleine auto op benzine met een scherpe instapprijs.
Standaard uitrusting van de Renault Clio
- Achterbank neerklapbaar
- Airbag
- Airbag hoofd
- Airbag passagier
- Airbag zij
- Airconditioning
- Anti-blokkeer remsysteem
- Boordcomputer
- Centrale deurvergrendeling
- Cruise control
- Gordelspanners
- Hoofdsteunen achter
- Hoogteverstelling stoel
- Lichtsensor
- Spiegels elektrisch
- Spiegels verwarmd
- Stuur in hoogte verstelbaar
- Stuurbekrachtiging
- Traction control
- Zijruiten elektrisch voor
Opties waaruit je kunt kiezen
- 7″ inch scherm met navigatie en Bose Sound System
- 10″ inch scherm met navigatie en Bose Sound System
- Remhulpsysteem
- Achteruitrijradar
- Snelheidsbegrenzer
- HSA Hill tart Assist
#10 Kia Rio
Last but not least… De Kia Rio! Kia is een Koreaans merk net als Hyundai, en Koreanen staan bekend om hun hoge betrouwbaarheid. Kia’s gaan minder vaak kapot dan andere merken volgens de wegenwacht. Nu dacht je dat 5 jaar bij Hyundai al veel garantie was, maar Kia overtreft dit. Kia geeft 7 jaar garantie op haar auto’s. Nog een reden om voor Kia te kiezen.
De nieuwe Kia Rio ziet er erg gelikt uit, en hij is tevens behoorlijk snel. Een van de snelste kleine auto’s uit onze vergelijking zelfs!
De nieuwe Kia Rio heeft een 120pk motor op basis van 998cc en dat is een behoorlijk pittige motor dus. De Kia haalt 190 km per uur en heeft een acceleratie van 0 naar 100 in slechts 10,2 seconde.
Bovendien is het verbruik 1 op 18 en dat is zeker niet ongunstig voor een kleine benzineauto. Hierdoor draagt hij ook het energielabel B.
De Kia Rio weegt 1105 kg en dat wil zeggen dat je ongeveer €131,- per kwartaal aan wegenbelasting kwijt bent.
De tankinhoud is 45 liter groot bij de Kia Rio en dat is boven gemiddeld. En wat je voor deze prijs natuurlijk mag verwachten zijn ook remschijven op de achterwielen, en dat is ook het geval bij deze Koreaan.
De prijs… is op zich wel stevig, maar je krijgt er ook een heel betrouwbare, mooie, en snelle kleine auto voor terug. De Kia Rio kost €27.900,-.
De bandenmaat van de Kia Rio is 205/45 R17 bij het iets sportievere model en dat maakt de auto ook meteen een stuk sportiever. Prijzig kunnen de banden wel zijn want voor onder de €95,- vind je eigenlijk geen banden.
Standaard uitrusting van de Kia Rio
- Achterbank neerklapbaar
- Airbag
- Airbag hoofd
- Airbag passagier
- Airbag zij
- Anti-blokkeer remsysteem
- Armsteun voor
- Automatic climate control
- Centrale deurvergrendeling
- Cruise control
- Getint glas
- Gordelspanners
- Hoogteverstelling stoel
- Lichtmetalen velgen
- Lichtsensor
- Navigatiesysteem
- Parkdistance control achter
- Regensensor
- Spiegels elektrisch
- Spiegels verwarmd
- Stoelen verwarmd
- Stuur in hoogte verstelbaar
- Stuurbekrachtiging
- Traction control
- Zijruiten elektrisch achter
- Zijruiten elektrisch voor
Opties waaruit je kunt kiezen
- FCA (Melding frontale aanrijding)
- Rijstrook assistent (LDWS)
- Rijstrook wisselassistent
- Drive Wise
- Dodehoek assistent (BCW)
- Ontwijk assistent (BCA)
- Parkeer assistent (PDW)
- Achteruitkijk monitor (RVM)
- Intelligente snelheidslimietwaarschuwing (ISLW)
Kom te weten wat je eigen auto waard is
Mocht je willen weten hoeveel je huidige auto waard is, dan kun je VRIJBLIJVEND en GRATIS een bod vragen via het onderstaande formulier. Zo weet je hoeveel je voor je huidige auto kunt terugkrijgen en dat kan helpen bij je onderhandelingspositie wanneer je hem eventueel zou inruilen.