Voor een volledig elektrische auto hoef je geen motorrijtuigenbelasting te betalen. Deze belastingvrijstelling voor elektrische auto’s blijft van kracht tot en met 2024. Dit is een stimulans van de Rijksoverheid om het rijden met volledig elektrische voertuigen te bevorderen, aangezien dit een positieve bijdrage levert aan het klimaat en het milieu. Maar vanaf 2025 zijn bezitters van elektrische auto’s toch echt aan de beurt en dat gaat hoger uitvallen dan je zou hopen.
Inhoudsopgave
- 1 Waarom moet je eigenlijk voor een zwaardere auto meer betalen?
- 2 De toekomst van wegenbelasting voor EV’s
- 3 De impact op verschillende automerken en modellen in 2026
- 4 De verschillen in wegenbelasting tussen EV’s en brandstofauto’s
- 5 Vergelijkingen van overheidsbelastingen tussen verschillende auto’s
- 6 De totale eigendomskosten van elektrische auto’s versus brandstofauto’s
- 7 De afwegingen bij de keuze voor een elektrische auto
- 8 De toekomst van elektrisch rijden samengevat
Waarom moet je eigenlijk voor een zwaardere auto meer betalen?
In de luchtvaartindustrie is er een lopende discussie of ‘grotere passagiers’ een extra stoel kosteloos moeten krijgen, of moeten zij net als iedereen betalen. In de automobielwereld, en in Nederland in het bijzonder, is de situatie duidelijk. Eigenaars van zware elektrische auto’s zullen moeten betalen. Momenteel zijn elektrische voertuigen (EV’s) vrijgesteld van wegenbelasting, maar die vrijstelling loopt in minder dan twee jaar ten einde.
De toekomst van wegenbelasting voor EV’s
In 2025 zullen bestuurders van elektrische auto’s wegenbelasting moeten betalen. Ze krijgen een korting van 75% in het eerste jaar, maar in 2026 moeten ze het volledige bedrag betalen. Dit duurt vier jaar, omdat we in 2030 allemaal overgaan op kilometerheffing. Tijdens deze vier jaar moeten EV-rijders ongeveer 4.000 euro aan wegenbelasting in hun budget opnemen.
De impact op verschillende automerken en modellen in 2026
In een rekenvoorbeeld van de overheid wordt de Tesla Model 3 vergeleken met een Mazda 6 met benzinemotor. In de provincie Utrecht betaal je jaarlijks 820 euro belasting voor de Mazda en iets meer dan 1.200 euro voor de Tesla. Dat is een verschil van bijna 400 euro per jaar. De exacte bedragen variëren per provincie, maar de verhoudingen blijven hetzelfde.
De verschillen in wegenbelasting tussen EV’s en brandstofauto’s
Het grootste verschil is te zien in de categorie van de Golf. Een Volkswagen ID.3 zou per jaar 488 euro duurder zijn in wegenbelasting dan een Golf op benzine. In de provincie Utrecht gaat het respectievelijk om bedragen van 1.112 en 624 euro. Het verschil in gewicht tussen de twee auto’s komt neer op zo’n 550 euro. Bij dieselauto’s zal het verschil kleiner zijn.
Vergelijkingen van overheidsbelastingen tussen verschillende auto’s
De overheid vergelijkt de Kia Niro EV met de Citroën Grand C4 Spacetourer. Hoewel er ook een Niro met benzinemotor is, lijkt dit een nogal arbitraire vergelijking. Hier bedraagt het jaarlijkse verschil 392 euro, waarbij de elektrische auto het duurst is. Het verschil tussen een Zoe en een Clio is net zo groot, en ook de Kona op benzine en Kona Electric verschillen 392 euro per jaar.
De totale eigendomskosten van elektrische auto’s versus brandstofauto’s
Elektrische auto’s zijn dus prijziger als het gaat om wegenbelasting. Dit zou minder problematisch zijn als consumenten aanzienlijke besparingen zouden hebben op andere gebieden, zoals brandstofkosten. Echter, dit lijkt niet altijd het geval te zijn. Overheidsberekeningen suggereren dat de totale kosten voor het bezitten en rijden van een elektrische auto over het algemeen iets hoger uitvallen.
De afwegingen bij de keuze voor een elektrische auto
Dus, hoewel elektrische auto’s voordelen bieden op het gebied van duurzaamheid en emissies, is de financiële berekening voor de consument niet altijd zo duidelijk. De hogere wegenbelasting en aanschafprijs van een elektrische auto kunnen de besparingen op brandstofkosten en het verminderde onderhoud van een elektrische auto overschaduwen.
De toekomst van elektrisch rijden samengevat
Ondanks de financiële implicaties, blijft de verschuiving naar elektrische auto’s een cruciale stap in de vermindering van de CO2-uitstoot en het bereiken van klimaatdoelen. Het is belangrijk dat consumenten zich bewust zijn van de volledige kosten van elektrisch rijden. Naarmate technologie vordert en elektrische auto’s meer mainstream worden, is het te hopen dat deze kosten zullen afnemen, waardoor ze een steeds aantrekkelijkere optie worden voor een breed scala aan autobezitters.