De Ford Puma, een compacte crossover die in 2019 zijn intrede deed in de autowereld, heeft sindsdien veel aandacht getrokken van autoliefhebbers en consumenten. Net als bij elk voertuig zijn er echter enkele bekende mankementen en technische problemen die eigenaren hebben ervaren met de Ford Puma. Dit artikel zal een overzicht geven van de meest voorkomende problemen die gemeld zijn in de Ford Puma van 2019 tot heden. Het doel is om objectieve informatie te verstrekken aan potentiële kopers en huidige eigenaren, zodat zij op de hoogte zijn van de eventuele gebreken die zij kunnen tegenkomen bij dit specifieke model. Is de Ford Puma een goede en betrouwbare auto? Dat is een vraag die we zullen proberen te beantwoorden. Dit artikel dient ook als een aankoopadvies voor degenen die overwegen een Ford Puma aan te schaffen.
Inhoudsopgave
- 1 Ford Puma modellen die er gemaakt zijn
- 2 Korte introductie van de nieuwe Ford Puma
- 3 Bekende technische problemen bij de Ford Puma (2019-heden)
- 4 Veelvoorkomende elektronische storingen bij de Ford Puma
- 5 Problemen met het motorvermogen en brandstofverbruik van de Ford Puma
- 6 Mogelijke problemen met de transmissie van de Ford Puma
- 7 Veiligheidskwesties en zorgen bij de Ford Puma
- 8 Praktische problemen en beperkingen met betrekking tot ruimte en gebruiksgemak Ford Puma
- 9 Wat kost een 2de hands Ford Puma?
- 10
- 11 Aankoopadvies voor potentiële kopers van de Ford Puma
- 12 Veel gestelde vragen met antwoorden (Q&A)
Ford Puma modellen die er gemaakt zijn
Model | Bouwjaar | Motor | Brandstof |
---|---|---|---|
Ford Puma (1997-2002) | 1997-2002 | 1.4L, 1.6L, 1.7L Zetec-S | Benzine |
Ford Puma (2019-heden) | 2019-heden | 1.0L EcoBoost, 1.0L EcoBoost Hybrid, 1.5L EcoBoost | Benzine, Benzine-Hybride |
Korte introductie van de nieuwe Ford Puma
De Ford Puma is een compacte crossover SUV van Ford die in 2019 werd geïntroduceerd. Het moderne en sportieve ontwerp van de Puma maakt het een aantrekkelijke keuze voor liefhebbers van stijlvolle auto’s. Met zijn scherpe lijnen, opvallende LED koplampen en unieke designkenmerken onderscheidt de Ford Puma zich van andere auto’s in zijn klasse.
De Puma is uitgerust met geavanceerde technologieën en innovatieve functies die het rijden veiliger en comfortabeler maken. Zo beschikt de Ford Puma over Ford Co-Pilot360, een geïntegreerd veiligheidssysteem dat bestaat uit verschillende assistentiesystemen zoals Lane-Keep Assist, Blind Spot Information System en Adaptive Cruise Control. Daarnaast biedt de Puma ook een ruim interieur met voldoende been- en bagageruimte, waardoor hij ideaal is voor zowel dagelijks gebruik als lange reizen.
De Ford Puma is verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen en motorvarianten, waardoor er voor iedereen een geschikte keuze is. De Puma is onder andere beschikbaar met benzine-, diesel- en mild hybride aandrijfopties. Met zijn efficiënte motoren en lage CO2-uitstoot is de Puma ook nog eens vriendelijk voor het milieu. Kortom, de Ford Puma is een veelzijdige crossover SUV die zowel op het gebied van design als technologie indruk maakt.
Bekende technische problemen bij de Ford Puma (2019-heden)
Een aantal bekende technische problemen die zijn gemeld bij de Ford Puma (2019-heden) kunnen invloed hebben op de prestaties en betrouwbaarheid van het voertuig. Het is belangrijk om op de hoogte te zijn van deze problemen, zodat je op tijd maatregelen kunt nemen om potentiële complicaties te voorkomen.
Een van de problemen die sommige Ford Puma-eigenaren hebben ervaren, is het optreden van motorstoringen. Dit kan resulteren in een verminderd vermogen, slechte acceleratie en zelfs het stilvallen van de motor. Hoewel de oorzaken van dit probleem kunnen variëren, kan een defecte brandstofpomp of een onjuist afgestelde brandstofinjectie de boosdoener zijn. Als je deze symptomen opmerkt, is het raadzaam om contact op te nemen met een gekwalificeerde monteur voor een grondige diagnose en reparatie.
Een ander veelvoorkomend probleem bij de Ford Puma is de versnellingsbak. Sommige eigenaren hebben moeilijkheden ondervonden bij het schakelen tussen versnellingen, zoals vastzittende of haperende versnellingen. Dit kan te wijten zijn aan versleten koppelingsonderdelen of een gebrek aan smering. Een regelmatig onderhoud en controle van de versnellingsbak kunnen problemen voorkomen en de levensduur van de transmissie verlengen. Indien nodig kan een monteur de benodigde reparaties uitvoeren om het schakelen soepeler te laten verlopen.
Veelvoorkomende elektronische storingen bij de Ford Puma
Hier zijn enkele veelvoorkomende elektronische storingen die zich kunnen voordoen bij de Ford Puma (2019-heden):
Startproblemen:
- De Ford Puma kan soms last hebben van startproblemen, waarbij de motor mogelijk niet aanslaat bij het omdraaien van de sleutel of het indrukken van de startknop.
- Dit probleem kan te wijten zijn aan een defecte startmotor, een slechte verbinding in het startsysteem of een zwakke accu. Het is raadzaam om een professionele monteur te raadplegen om de exacte oorzaak te achterhalen en het probleem op te lossen.
Elektrische storingen:
- Sommige eigenaren van de Ford Puma hebben elektrische storingen gemeld, zoals niet-functionerende verlichting, problemen met de elektrische ramen of problemen met het infotainmentsysteem.
- Deze problemen kunnen variëren van een defecte zekering, losse bedrading of een probleem met de elektronische modules. Een grondige controle van het elektrische systeem door een gekwalificeerde technicus is nodig om de specifieke oorzaak te achterhalen.
Sensoren problemen:
- De Ford Puma maakt gebruik van verschillende sensorsystemen om de prestaties en veiligheid te optimaliseren. Sommige eigenaren hebben echter gemeld dat bepaalde sensoren, zoals de parkeersensoren of de snelheidssensor, niet naar behoren functioneren.
- Mogelijke oorzaken van deze sensorstoringen zijn een defecte sensor zelf, bekabelingsproblemen of een storing in het controlesysteem. Een deskundige diagnose van een gekwalificeerde monteur kan helpen bij het identificeren en oplossen van deze problemen.
Problemen met het motorvermogen en brandstofverbruik van de Ford Puma
Er zijn enkele veelvoorkomende problemen met betrekking tot het motorvermogen en brandstofverbruik van de Ford Puma waar eigenaren mogelijk mee te maken krijgen. Het is belangrijk om op de hoogte te zijn van deze problemen en hoe ze kunnen worden opgelost om een optimale rijervaring te behouden.
Een van de problemen die sommige Ford Puma-eigenaren hebben ervaren, is verminderd motorvermogen. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals problemen met de brandstoftoevoer of het luchtinlaatsysteem. Het is essentieel om de brandstoffilter regelmatig te controleren en te vervangen, aangezien een verstopte brandstoffilter de benzinetoevoer kan belemmeren en zo het motorvermogen kan beïnvloeden. Daarnaast kan vuil of afzettingen in het luchtinlaatsysteem zorgen voor een verminderde luchtstroom, wat ook kan leiden tot vermogensverlies. Het is raadzaam om deze onderdelen regelmatig te controleren en indien nodig schoon te maken of te vervangen.
Een ander probleem dat zich kan voordoen bij de Ford Puma is een hoog brandstofverbruik. Dit kan frustrerend zijn, vooral als u regelmatig lange afstanden rijdt. Een van de mogelijke oorzaken kan een slechte afstelling van de brandstofinjectie zijn. Dit kan resulteren in een excessieve brandstoftoevoer, wat op zijn beurt leidt tot een hoger brandstofverbruik. Het is raadzaam om de brandstofinjectie regelmatig te laten controleren en indien nodig af te laten stellen. Daarnaast kan het rijgedrag ook invloed hebben op het brandstofverbruik. Het is belangrijk om bewust te zijn van uw rijgedrag en te proberen zuinig te rijden door bijvoorbeeld rustig op te trekken en constant snelheden aan te houden.
Mogelijke problemen met de transmissie van de Ford Puma
Een van de mogelijke problemen waarmee eigenaars van de Ford Puma (2019-heden) te maken kunnen krijgen, is een trage respons van de transmissie. Sommige bestuurders hebben gemerkt dat er een kleine vertraging optreedt bij het schakelen, vooral wanneer er wordt geschakeld vanuit stilstand. Dit kan resulteren in een onhandige rijervaring en verminderde prestaties. Het wordt aanbevolen om een bezoek te brengen aan een erkende Ford-dealer of monteur, die mogelijk de software van de transmissie kan updaten om dit probleem op te lossen.
Een ander potentieel probleem is geluid of trillingen tijdens het schakelen. Enkele eigenaars hebben gemeld dat ze abnormale geluiden of trillingen opmerken wanneer ze schakelen tussen bepaalde versnellingen. Dit kan duiden op een probleem met de synchromesh-mechanismen in de transmissie. Als u deze symptomen ervaart, wordt aanbevolen om uw voertuig te laten controleren door een erkende monteur. Zij kunnen beoordelen of er onderhoud nodig is of dat er mogelijk componenten moeten worden vervangen.
Ten slotte hebben enkele eigenaars gemeld dat hun Ford Puma last heeft van een verspringende of schokkende transmissie. Dit probleem kan optreden bij het schakelen tussen bepaalde versnellingen, vooral bij hogere snelheden. Het kan de rijervaring verstoren en potentieel gevaarlijk zijn. Het wordt sterk aanbevolen om zo snel mogelijk een professionele diagnose te laten stellen als u dit probleem ondervindt. Een gekwalificeerde monteur kan de transmissie inspecteren en bepalen of er sprake is van een mechanisch defect, slijtage of andere problemen die de schokkerige werking veroorzaken.
Veiligheidskwesties en zorgen bij de Ford Puma
Hoewel de Ford Puma vanaf 2019 goede recensies heeft ontvangen op het gebied van prestaties en design, zijn er ook enkele veiligheidskwesties en zorgen die de aandacht verdienen. Het is belangrijk dat potentiële kopers op de hoogte zijn van deze punten voordat ze een beslissing nemen.
Een van de zorgen die worden genoemd, is het gebrek aan standaard veiligheidsvoorzieningen op de Ford Puma. Hoewel er enkele basisfuncties zoals airbags en ABS aanwezig zijn, worden geavanceerdere hulpsystemen zoals automatische noodremmen en rijbaanassistentie alleen aangeboden als optionele extra’s of als onderdeel van hogere uitrustingsniveaus. Dit kan sommige kopers teleurstellen, vooral gezien het feit dat concurrenten in dezelfde prijsklasse deze functies vaak wel als standaard aanbieden.
Een ander veiligheidsaspect dat enige zorgen heeft opgewekt, is de beperkte zichtbaarheid achter de Puma. Door het ontwerp van de achterruit en de oplopende taillelijn kan het zicht naar achteren belemmerd zijn, wat het parkeren en manoeuvreren kan bemoeilijken. Dit kan vooral problematisch zijn in drukke stadssituaties waar het noodzakelijk is om snel te reageren op andere weggebruikers. Potentiële kopers wordt geadviseerd om hiermee rekening te houden en indien mogelijk een proefrit te maken om het zicht zelf te beoordelen.
Praktische problemen en beperkingen met betrekking tot ruimte en gebruiksgemak Ford Puma
De Ford Puma (2019-heden) heeft een aantal praktische problemen en beperkingen met betrekking tot ruimte en gebruiksgemak. Een van de belangrijkste problemen is de beperkte bagageruimte. Ondanks het feit dat de Puma een compacte SUV is, heeft hij een relatief kleine kofferbak. Met een inhoud van slechts 456 liter valt de Puma achter op sommige concurrenten in dezelfde klasse, zoals de Renault Captur (536 liter) en de Volkswagen T-Cross (455 liter). Dit kan een nadeel zijn voor mensen die regelmatig grote voorwerpen moeten vervoeren.
Een ander praktisch probleem met de Ford Puma is het gebrek aan opbergruimte in het interieur. Hoewel de Puma beschikt over enkele handige opbergvakken, zoals een dashboardkastje en bekerhouders, ontbreekt het aan voldoende ruimte voor het opbergen van persoonlijke spullen. Dit kan vooral een probleem zijn tijdens lange ritten, wanneer bestuurders en passagiers behoefte hebben aan extra opbergruimte voor bijvoorbeeld telefoons, portemonnees en zonnebrillen.
Ten slotte kan het gebruik van de Ford Puma worden beperkt door de hoge tildrempel van de achterklep. Het laden en lossen van zware of grote objecten kan lastig zijn vanwege de verhoogde drempel bij de achterklep. Dit kan vooral een obstakel vormen voor mensen met rugklachten of beperkte mobiliteit. Hoewel de Puma weliswaar een compacte SUV is, zou een lagere tildrempel het gebruiksgemak en de toegankelijkheid van de bagageruimte verbeteren.
Wat kost een 2de hands Ford Puma?
Bouwjaar | Motor/Uitvoering/Brandstof | Kilometerstand | Prijs |
---|---|---|---|
2023 | 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium | 6 km | € 30.115,- |
2022 | 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium | 6.336 km | € 29.750,- |
2021 | ST-Line X 1.0i Ecoboost Hybrid 125pk | 23.555 km | € 24.995,- |
2020 | Titanium 1.0i Ecoboost Hybrid 125pk | 67.871 km | € 20.995,- |
Aankoopadvies voor potentiële kopers van de Ford Puma
De Ford Puma (2019-heden) is een veelzijdige en moderne auto die zeker het overwegen waard is voor potentiële kopers. Met zijn opvallend design, ruim interieur en efficiënte motoren biedt de Ford Puma een comfortabele rijervaring in zowel stedelijke als landelijke omgevingen. Hieronder worden enkele belangrijke aspecten belicht die potentiële kopers moeten overwegen voordat ze deze auto aanschaffen.
1. Brandstofefficiëntie: De Ford Puma maakt gebruik van de nieuwste hybridetechnologie, waardoor hij indrukwekkend zuinig is in het brandstofverbruik. Met zijn mild-hybride aandrijfsysteem en start-stopfunctie kunt u genieten van lagere brandstofkosten en een verminderde CO2-uitstoot. Dit is vooral gunstig voor mensen die veel in de stad rijden of lange afstanden afleggen.
2. Interieur en ruimte: De Ford Puma biedt een verrassend ruim interieur en een slimme indeling van de bagageruimte. Met voldoende beenruimte voor zowel bestuurder als passagiers, is de Puma geschikt voor lange ritten. Bovendien beschikt hij over een split-level bagageruimte met een diepte van 456 liter, waardoor u gemakkelijk uw boodschappen, bagage en andere benodigdheden kunt meenemen.
Veel gestelde vragen met antwoorden (Q&A)
Vraag: Wat zijn enkele veelvoorkomende problemen met de Ford Puma (2019-heden)?
Antwoord: Hoewel de Ford Puma over het algemeen als betrouwbaar wordt beschouwd, zijn er enkele bekende problemen waarmee eigenaren mogelijk te maken kunnen krijgen. Zorgvuldig onderzoek naar deze bekende problemen kan helpen om op de hoogte te blijven van mogelijke problemen en de juiste stappen te ondernemen om ze op te lossen.
Vraag: Wat zijn enkele veelvoorkomende klachten van eigenaren van de Ford Puma (2019-heden)?
Antwoord: Enkele van de veelvoorkomende klachten van eigenaren van de Ford Puma zijn gerelateerd aan de elektronica, met name het infotainmentsysteem en de connectiviteitsfuncties. Sommige eigenaren hebben melding gemaakt van problemen met het verbinden van hun smartphones of het verlies van Bluetooth-connectiviteit. Het wordt aanbevolen om de nieuwste software-updates te installeren en contact op te nemen met de dealer voor ondersteuning als een dergelijk probleem zich voordoet.
Vraag: Zijn er nog andere problemen waarvan bekend is dat ze voorkomen bij de Ford Puma?
Antwoord: Naast de elektronische problemen zijn er ook enkele klachten geweest over de transmissie van de Ford Puma. Sommige eigenaren hebben gemeld dat de automaat niet soepel schakelt, vooral bij lage snelheden. In dergelijke gevallen wordt het aanbevolen om een erkende Ford-dealer te raadplegen voor diagnose en mogelijke oplossingen.
Vraag: Bestaan er oplossingen voor deze problemen?
Antwoord: In de meeste gevallen zijn er oplossingen beschikbaar voor de gemelde problemen met de Ford Puma. Ford heeft updates uitgebracht voor het infotainmentsysteem en de connectiviteitsproblemen. In het geval van transmissieproblemen kan een software-update of reparatie van het betreffende onderdeel worden aanbevolen. Voor specifieke problemen wordt het altijd aangeraden om contact op te nemen met een erkende Ford-dealer voor gepaste oplossingen.
Vraag: Zou ik moeten overwegen om een Ford Puma (2019-heden) te kopen ondanks deze bekende problemen?
Antwoord: Het is belangrijk om te onthouden dat terwijl er bekende problemen kunnen zijn, dit niet noodzakelijkerwijs betekent dat elke eigenaar deze problemen zal tegenkomen. De meeste Ford Puma’s functioneren naar tevredenheid en bieden een aangename rijervaring. Het is aan te raden om een uitgebreide proefrit te maken en eventuele zorgen te bespreken met een Ford-dealer voordat u een aankoopbeslissing neemt. Bovendien kan het waardevol zijn om garantie- en service-opties te onderzoeken om gemoedsrust te bieden in het geval van toekomstige problemen.
Nou valt wel mee toch kwa problemen ben gelijk genezen van ford puma
We kochten een ford fusion ook zo n probleem car
Rijden nu 16 jaar in een ford Ford focus
Super auto en we komen nooit meer bij ford Evag in Schiedam wat een bagger service
En zouden duizend euro korting krijgen nooit gehad
Bij evag ford hoe rotter het woord
“Een van de belangrijkste problemen is de beperkte bagageruimte. Ondanks het feit dat de Puma een compacte SUV is, heeft hij een relatief kleine kofferbak. Met een inhoud van slechts 456l ”
WTF?! sorry hooor maar met 456 liter heeft de Ford Puma juist een groot kofferbak! Groter dan welke auto’s dan ook in die klasse! Incl. de megabox is de ruimte erg groot. De Ford Puma doet hierin niet onder aan de Nissan Qasqai die ik er voor reed.
Na jaren de Ford Focus gereden te hebben, in 2022 de auto ingeruild voor de Ford Puma St Line X (155 pk full options) uit 2020 met 52k op de teller (Ford Zeeuw & Zeeuw Utrecht) een mooie (fijne) auto maar houd wel rekening met het volgende.
Problemen die ik ervaren heb het 1e jaar en welke ondergarantie zijn vervangen/verholpen:
– Wielkast links voor bleek los geraakt te zijn.
– Bodem systeem links achter in kofferbak bleef hangen (is nieuwe ingezet)
– Motorstoring (lambdasensor vervangen)
– Sensor kofferbak werkte niet, (vervangen en geupdate)
– Accu (vervangen.
– Achterschokdempers (vervangen)
– Aanhouden schurend geluid bij remmen (Remblokken en Schijven voor zijn vervangen)
– Dashboard trilt en maakt geluid bij het nemen van drempels (klemmen scherm en airbag console zijn vast gezet)
(Heeft niet geholpen)
– Problemen met het schakelen (versnellingsbak mechanisme is vervangen)
– Problemen met de koppeling, krakend geluid bij het opkomen en trilling pendaal. (Drukgroep, koppeling, pendaal en een spanrol zijn vervangen)
(Heeft niet geholpen)
Na 11 maanden was ik er klaar mee met de problemen (zat maandelijks bij de dealer) voorstel van Ford gekregen (binnen de garantie) om de auto in te ruilen tegen een andere Puma.
Oktober jl. overgestapt op de Puma Titanium X, uit 2020 met (125 pk full options) en 53k op de teller.
Auto rijd iets beter en rustiger (wel minder fel dan de vorige), echter na 1 maand (november) kwamen de volgende punten opspelen:
– Trilling dashboard
– Airbag klapt (slaan geluid) als je drempel pakt)
– Lichte trilling koppelingspendaal
– tikkend geluid binnenkant rechts voor.
– zoemend/fluitend geluid bij stationair draaien
Auto heeft toen een dag bij Ford gestaan en alles is toen gecheckt, zij gaven aan dat alles in orde was en dat de geluiden/symptomen bij de Puma horen (denk iets met een kluitje en riet), al met al was ik niet blij met het antwoord, dus helaas zal mijn volgende auto geen Puma meer zijn ondanks de mooie uitstraling en de opties.
Net Ford puma aangeschaft uit 2020 met 79k op de teller.
30 min mee gereden en kon weer terug naar de garage.
Motor vermogen viel weg en service sleutel lampje ging branden.
Hoop dat dit ook niet begin is van een lange reeks zoals in het vorige verhaal.We wachten af.
Hoe is het afgelopen Hk ?
Heb een Puma st line automaat uit 2020 met 6000 km gekocht in 2021 bij Zeeuw & Zeeuw in Utrecht. De eerste apk komt er aan over een maandje . En inmiddels 60000 km gereden. Totaal geen problemen en of rammetjes of storingen gehad. Het is een auto gebaseerd op een Fiesta. Dus echt super ruim is het niet. Maar voor ons met zijn tweetjes een super auto. Inderdaad de kofferruimte laatste wensen over , onder de plank natuurlijk wel extra ruimte wat goed van pas komt. Voor ons een hele fijne auto die ook nog eens verrassend stuurt en rijd. Verbaasd me elke keer weer op de Duitse autobahn hoe vast de auto op de weg ligt. Zelfs mijn BMW 530 was niet zo koersvast.
Hierbij een update op mijn vorige review.
In juli jl. mijn Puma Titanium X ingeruild voor de Puma ST-LINE X (automaat 155pk ) uit 2022 (kon het toch niet laten om weer voor een Puma te gaan).
Maar dit is 1 en al plezier met het rijden, wat een verschil met de modellen van 2020, en dan die automaat, geweldig…3x is dus toch scheepsrecht 😉